Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inköp Från USA

Inlägg 1 av 8

2004-12-21, kl 00:53

username

Ronny
Pettersson

Inlägg: 13

Inköp Från USA

hej !
jag beställde visitkort på internet genom ett företag som heter vistaprint. Jag betalade med firmans bankkort. När jag var färdig med min bestälning så fick jag en elektronisk faktura där alla belopp var i svenska kronor likaså var det svensk moms sats. men det verkade som att firman var registrerad i USA. Nu undrar jag hur jag bokför detta eftersom det antagligen är en utländsk firma.. ?
TACK !

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2004-12-21, kl 12:28

username

Markus
Lentinen

Inlägg: 1

Jag har själv beställt därifrån och som jag uppfatade det var dem registrerade i Holland och eftersom dem riktade sig mot den svenska marknaden så har dem skaffat ett svenskt momsnummer. Man kan kolla om ett europeiskt momsnummer är giltigt på följande sida http://www.europa.eu.int/comm/taxation_customs/vies/en/vieshome.htm. Om numret är giltigt så tror jag att du bokför det på samma sätt som om du hade köpt varan i sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2004-12-21, kl 19:05

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Verkar konstigt! Det borde inte vara moms om det inte är svenkt företag.LarsAbi DesignStart av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2004-12-21, kl 20:36

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det finns inget som hindrar ett utländst företag från att momsregistrera sig i Sverige. Det finns massor av information om dessa regler (varav en del är nya sedan i somras) på skatteverkets hemsida. Tyvärr skulle svaret bli så långt att ni tröttnat vid hälften om jag skulle förklara alla varianter som finns eftersom det är olika regler för typ av vara eller tjänst, var säljaren finns, om köparen är privatperson eller företag och slutligen hur säljaren valt att göra med den frivilliga registreringen. En säljare från USA kan t.ex frivilligt registrera sig för moms i Sverige men kan också göra det i Holland trots att han säljer till Sverige och då har vi ytterligare varienter på reglerna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2004-12-22, kl 15:07

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Bilaga 2004 till skattedeklaratinen i april, nyheter råd och tips.Kort utdrag.. Du får sälja varor till annat EG-land momsfritt om dessa fyra villkor är uppfylldaKöparen är registrerad till moms i ett annat EG-landKöparen åberopar ett giltigt VAT-nr.Du anger köparens VAT-nr på fakturanVaran tranporteras från Sverige till ett annat EG-land eller mellan två andra EG-länder.Detta var bara ett litet utdrag av momsreglerLarsAbi DesignStart av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2004-12-22, kl 20:55

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Frågan gällde ju köp inte försäljning.

Bestämmelserna om distansförsäljning innebär att säljaren skall ta ut och redovisa mervärdesskatt i enlighet med sitt hemlands bestämmelser intill dess att hans omsättning överstigit SEK 320.000 (den s.k. omsättningströskeln). När omsättningströskeln överskridits måste den utländske säljaren registrera sig i Sverige och ta ut svensk mervärdesskatt på sin försäljning här

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2004-12-23, kl 20:58

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 21

Lars (Abi Design), dina inlägg blir bara sämre och sämre.
Det är inte mängden som räknas utan kvalitén på varje inlägg.

Karinj, keep up the good work!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-01-17, kl 18:22

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Appelkvist, det glädjer mig att du läser mina inlägg och vad som blir sämre får du gärna mejla mig på [email protected], en sak har jag emellertid sätt och de inlägg jag ingivit har sedan i olika former fortsatt och det som sänt till mig har jag försökt hjälpa precis som stara eget helt utan egen vinning, men jag får väl tänka om.
Lars
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat