Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Bli återförsäljare av unik produkt ifrån USA

Inlägg 1 av 10

2012-08-12, kl 00:00

cesc

cesc

Inlägg: 5

Bli återförsäljare av unik produkt ifrån USA

Hejsan.

Har varit en aktiv läsare här på forumet under en lång tid, men kände att det nu var dags att även jag registrerade mig för att kunna få svar på lite frågor, så detta blir mitt första av antagligen många inlägg.

Nu till min fråga.
Jag besökte det så kallade "land of opportunities" förra hösten, och fick upp ögonen för en helt ny och unik framtagen produkt, som jag tror skulle kunna sälja väldigt bra hemma i Sverige. Av nyfikenhet valde jag att beställa hem två prover och sitter för tillfället med dessa på köksbordet . Min tanke är nu att jag ska försöka undersöka om denna produkt har något värde på den svenska marknaden. Men det är här skon klämmer.

Är det någon som har erfarenhet av att bli grossist åt ett nytt märke eller produkt?
Hur går jag vidare med detta?

Ska jag först testa att sälja några av dessa produkter på tex. Blocket, tradera, för att se om det finns något värde? (Med risk för att någon annan för upp ögonen för produkten och "tar" den?

Eller ska jag kontakta detta företag i USA och försöka få fram en överenskommelse som gör att jag blir enda försäljaren i Sverige? Är detta möjligt?

Är som sagt fortfarande amatör inom området men alla har ju börjat någonstans.

Ber om ursäkt om jag postat tråden fel.

Hälsningar
En ung entreprenör.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2012-08-14, kl 16:58

lisen123

lisen123

Inlägg: 109

Hej!

Vad är det för en produkt?

Är det en sådan produkt, som folk vill ha?

Mvh Peter Hagen. På återhörande!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2012-08-15, kl 14:12

Daniel Skåne

Daniel Skåne

Inlägg: 17

Då produkten inte finns på den Svenska marknaden är det helt klart en fördel, det viktigaste är att kolla av marknaden. Hade jag varit i dina skor så hade jag kontaktat företaget i USA och frågat om de hade varit intresseerade av att expandera så du blir den enda säljaren i Sverige. Om inte du gör det kommer säkert någon annan se möjligheten i produkten...

En annan möjlighet är att kontakta företag som tillhandahåller liknande produkter och se om de är intresserade.

MvH Daniel

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2012-08-16, kl 22:28

cesc

cesc

Inlägg: 5

Hej Daniel!

Kul att du tar dig tid att svara!

Jag tror absolut att den har ett stort intresse på den svenska marknaden, men som alltid måste man såklart undersöka saken. Hur går man lättast tillväga med en undersökning, utan att man blir stulen på produkten? Ett avtal känns som en viktig pusselbit för vidare arbete. Men inom det området är jag väldigt grön måste jag erkänna. Hur skulle en kontakt och ett enklare avtal mellan oss två kunna se ut? Måste detta kräva dyra jurister och långa möten?

Skulle du kunna gå in lite djupare på vad du menar med att kontakta företag som tillhandahåller liknande produkter? :)

Peter Hagen:

Eftersom att det är en helt ny unik produkt på marknaden är det alltid svårt att veta vad folk vill och inte vill. Men som Henry Ford sa “Skulle jag gett folk vad de ville ha skulle jag gett dem en snabbare häst. Jag gav dem bilen istället”. Däremot hjälper produkten till att lösa ett alldagligt problem för en stor del av den svenska befolkningen. Varje dag! Så ett behöv finns det absolut.

Tack för era svar!

Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2012-08-17, kl 12:36

lisen123

lisen123

Inlägg: 109

Hej igen!

Vad är det för en produkt?
Det framkommer inte!
Mvh Peter Hagen. På återhörande!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2012-08-17, kl 12:54

Daniel Skåne

Daniel Skåne

Inlägg: 17

Det är svårt det där det handlar mest om magkänsla kan jag tycka... Jag hade i första hand kontaktat återförsäljaren i USA och frågat om du kunnat ta in ex antal produkter för att sedan marknadsföra här i Sverige. Svaret på frågan om det kommer bli dyrt att skriva ett kontrakt och avtal är svaret NEJ de kommer säkert vilja att du blir återförsäljare för dem så de har kontroll på marknaden men att du kommer ha ansvar för det du säljer.

Mina råd är

Kontakta återförsäljare

Gör en budget

Kolla av marknaden lite bättre... Finns det kunder? hur kommer du vilja sälja produkten? Finns det någon liknande produkt i Sverige?



Använd dit kontaktnät så mycket det bara går

Därefter tar du ett beslut

Hoppas du blev lite klokare :) Trevlig helg




Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2012-08-17, kl 12:58

cesc

cesc

Inlägg: 5

Peter!

Jag väljer att inte gå ut offentligt med produkten här, då jag ser en risk i att någon kan ta min produkt ( Nojig, jag vet)

Men produkten är en mindre pryl som kommer i ett paket av storlek och vikt, ungefärlig som en VHS band. Prylen underlättar och löser ett problem som en STOR del av den svenska befolkningen stöter på varje dag. Butikspriset ligger på runt 50 Dollar/produkt. Det är inget som kan antas som "farligt" i tullen. Allt detta gör att det är någorlunda lätt att importera i större partier.

Mer än så kommer jag inte säga i dagsläget, hehe ;) Men det borde räcka för att kunna hjälpa mig med kontakt och avtalsfrågan jag ställde i föregående inlägg.

- Hur skulle en kontakt och ett enklare avtal mellan oss två kunna se ut? Hur går jag till väga på bästa sätt? Måste detta kräva dyra jurister och långa möten?

Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2012-08-17, kl 14:10

lisen123

lisen123

Inlägg: 109

Hej!
Detta är en spännande historia!Kan man sälja den överallt!
Finns det underlag för denna produkt! Är det en produkt som folk behöver?
Har produkten rätt pris? Priset till butik, priset till privatkund.
Skall den visas upp! Skall man visa hur den fungerar?
Kan man sälja den i större partier?
Detta var något! Att komma fram till ett vettigt samarbete skulle vara bra!
Mvh Peter Hagen. På återhörande!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2012-08-28, kl 11:48

cesc

cesc

Inlägg: 5

Hej Peter!
Ursäkta för det sena svaret.

Jag tror absolut att det finns stora chanser till att hitta distributörer på flera marknader.
Det är en enkel produkt som man skulle kunna hitta både i hemmet och på arbetsplatser.
Priset ligger idag på runt 50 dollar i butik i USA. Men ett samarbete mellan mig och företaget skulle antagligen ge ett billigare inköpspris till mig.
Det behövs en möjlig presentation av produkten för att visa vad den gör. Det är en något avancerad teknik. MEN oerhört enkelt att använda.

Hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2012-10-17, kl 17:39

Perzzon

Perzzon

Inlägg: 4

Hej! Vi är två killar som håller på med import. Är det som du säger att din produkt är unik så är vi är villiga att hjälpa dig att ta in produkten till sverige då vi har och kan skaffa dom rätta kanalerna! Vi hade då givetvis tänkt oss ett samarbete!

Skulle detta låta intressant så kan du ju kontakta oss på mail eller telefon.
Mail: [email protected]
Tel: 0709538654

Mvh Chrille o Olof

Inläggets betyg
Svara Svara med citat