Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Tillverkare av skor

Inlägg 1 av 2

2012-08-16, kl 07:31

eimidevine

eimidevine

Inlägg: 6

Tillverkare av skor

Jag letar efter skotillverkare som inte kräver minimumorder på 1000 par skor. Jag vill starta litet om möjligheten finns. Jag har hittat grossister/wholesaler i USA men problemet blir ju att det känns helt lönlöst. Beställa skor för 30000, betala frakt för 15000. Moms på 25% och tull på 12% blir jävlig liten marginal om inte jag säljer skorna super dyra vilken jag inte vill göra..
Plus, behöver man inte någon licens för att importera från länder utanför eu?
Tips någon?

Hälsningar
Eimi
[email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-09-01, kl 00:21

Spedition

Spedition

Inlägg: 11

Hej Eimi
Skor är en helt eget kapitel när det gäller import eftersom tullsatsen varierar så kraftigt, allt mellan 4% till 16%. Om du vet vilken sko du vill importera så kontakt mig nedan så kan jag kolla vad exakta tullsatsen för din sko blir.

Du skriver att frakten landar runt 15000, jag jobbar med import på ett speditionsföretag och i mina öron låter det väldigt dyrt. Speciellt från USA.
Kan hjälpa till med en offert om du vill ha nått att jämföra med.

Angående tillstånd så behövs inte det, det enda är att du måste ansöka på Tullverkets hemsida om ett så kallat EORI nummer vilket innebär att ditt företag blir registrerat som godkänd import. Ren formalitet och tar 1-2 dagar, görs via webformulär.

Mina kontaktuppgifter.
Mattias Eriksson
Toll Global Forwarding
tel 031-704 28 15
mattias.eriksson @ tollgroup.com (ta bort mellanslag)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat