Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Sälja plagiat?!

Inlägg 1 av 8

2004-12-22, kl 17:54

username

Eddie
Jönsson

Inlägg: 4

Sälja plagiat?!

Hej!
som jag jag har förstått det efter att läst lite här i forumet så är det förbjudet att skicka plagierade kläder från tex. thailand.. dvs, de kan bli tagna i tullen för varumärkesintrång. men om de inte blir tagna i tullen, kan / får man sälja dem tex i en internetbutik då?

hur vet man om det är plagiat eller ej?
tacksam för svar!
MVH
Eddie

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2004-12-22, kl 19:11

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Nej! och jag tror nog du förstår varför. Skulle du ändå göra det blir det beslag. och strängt straff. Det finns så mycket lagligt och bra så varför ge sig in på denna marknad. Jag säger detta därför att jag sitter som nämndeman i tingsrätt. Så lyd ett gott råd så slipper jag se dig där.LarsAbi DesignStart av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2004-12-23, kl 00:49

username

Eddie
Jönsson

Inlägg: 4

Ok, nej, jag tänkte väl det. men ändå värt o fråga =O)

Kan du ge några bra tips på andra varor. som får säljas / tas in lagligt?

Har kontakt med grossist från thailand..

eventuell kan man kanske ta in "vanliga kläder" dvs ej plagiat på märkeskläder.. kan detta vara lönsamt?

MVH/Eddie

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2004-12-23, kl 01:01

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du är inne på rätt linje. Det är otroligt lönsamt med andra kläder och det verkar vara hur stor efterfrånan som helst. Jag kompetterade min verksamhet med för mig intressanta saker. Till slut höll det på att ta över hela verksamheten. och folk ringde slet och jagade kläderna ur handen på mig.Det kan vara bra att ha en helhetslösning på företaget och är du inte proffs kan du i allafall få en del råd av mig om du mejlar tillAbi DesignStart av företag och ekonomistyning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2004-12-23, kl 10:51

jerrysalo

jerrysalo

Inlägg: 16

Jag har ett stort parti kläder här i sverige, inget krångel med frakter och tull för din del bara köpa och köra igång, t-shirts,tröjor,skjortor västar m.m bara toppkvalitet...
hör av dig [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2004-12-26, kl 23:15

bard

bard

Inlägg: 2

Av egen erfarenhet vet jag att det kan gå illa när man ska skicka plagierade kläder från Thailand. Min kompanjon fick tillbringa lite tid bakom galler och en liten fin bötessumma där nere.
Skulle inte sälja kläderna, det var bara presenter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-01-08, kl 19:35

username

Erol
Lambert

Inlägg: 6

Är det inte personen som skickar plagiaten som får ta smällen? Med tanke på att den som får dem kan hävda att denne inte har något med det att göra?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-02-04, kl 00:26

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Du får inte ta in plagiat, inte heller knark. Förstår du sammanhanget. Det är ej tillåtet.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat