Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Franchise

Aktiebolag eller handelsbolag

Inlägg 1 av 5

2012-11-22, kl 09:37

Harry

Harry

Inlägg: 1

Aktiebolag eller handelsbolag

Min sambo och jag funderar på att starta åkeri vilket innebär ganska dyra inköp i form av lastbil mm, ska vi satsa på ahndelsbolag eller aktiebolag?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2012-11-25, kl 12:29

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Utan tvekan aktiebolag

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2012-11-26, kl 23:17

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! (Moderator) Varför tycker du att Aktiebolag är det ultimata?
Allt hänger väl på förutsättningarna.

Visst finns det fördelar med ett AB men har man förutsättningen att det finns uppdrag i dagsläget och det kan finnas ett längre samarbete med en partner så är en enskild firma eller ett HB ett alternativ då man inte behöver låsa upp kapital.

Jag kan väl säga avslutningsvis att det beror på omständigheterna. Starta upp i något av enskild firma eller HB och ombilda till AB om så behövs.

Mvh Thomas

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2012-11-28, kl 16:09

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Jag tänkte främst kring utsattheten ifall man råkar förorsaka skada eller förlust på dyr last och ens försäkringsbolag vägrar att ersätta detta, då kan man som privatperson i ett handelsbolag komma i kläm.

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2012-12-03, kl 17:22

NTBN

NTBN

Inlägg: 5

Om du med andelsbolag menar handelsbolag bör du veta att du som bolagsman har obegränsat ansvar för bolagets skulder och avtal i ett sådant bolag. I ett AB är motsvarande ansvar vanligtvis begränsat till bolagets insatt kapital. Undantag som leder till personligt ansvar finns även i AB, varför du bör kontakta en jurist eller din redovisningskonsult som bör kunna förklara för dig nackdelarna och fördelarna med ansvaret i bägge formerna.

www.nordscript.eu

Inläggets betyg
Svara Svara med citat