Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

AB eller Enskild firma?

Inlägg 1 av 5

2012-11-22, kl 15:28

gbgdanne

gbgdanne

Inlägg: 3

AB eller Enskild firma?

Har bläddrat igenom mängder men inte riktigt bestämt vilket slags av bolag som är lämpat för just mej.
Är anställd på en firma i GBG inom ventilation/luftbehandling och har en säker anställning. Arbetat i branschen i 24 år, är 44 nu. Har ett bra rykte i branshcen med goda kontakter på de större företagen. Har på sista tiden känt av att allt slit jag lägger ner och får kred för vill jag själv få lön och möda. Skulle inte företagandet vara min grej kan jag alltid falla tillbaks till anställning. Har fått fler erbjudanden av företagare som vill hyra min arbetstid, gå på timpeng. Material och sakvaror slipper jag ligga ute med ekonomiskt. Kan debitera 370-400 kr/tim + reseersättning. Har läst av skattemässigt sätt kommer jag över brytningspunkten på enskild.Och därför borde satsat på ett AB. Men min ide är att i framtiden eftetrsom själv räkna in plåtjobb och arbetstid, då är det väl logiskt med ett AB. Märker att det inte bara är att starta ett bolag, är en hel del kunskap man måste besitta.Tanken är att jag vill ha liknande lön som i dagsläget 23-25.000 netto samt spara i pension och investera lite i företaget..
MVH/daniel

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2012-11-24, kl 17:54

JCL

JCL

Inlägg: 5

Hej Daniel,

Denna länken http://www.enskildfirma.info/aktiebolag_eller_enskildfirma.html berättar kortfattat skillnaden mellan enskild firma och AB.

Ska jag berätta om min egen erfarenhet så anses AB som mer "seriöst" och accepterat. Skillnaderna börjar bli mindre men AB är fortfarande krångligare. Även om alla "experter" säger att AB är bäst så följ vad som passar din plånbok först. Den största fördelen med AB är om firman går i konkurs blir den inte personlig. Största fördelen med enskild firma är att du kan hantera dina pengar mycket smidigare.

Jag driver mitt företag ca 7år i enskild firma. Jag kommer dock bilda ett AB när jag har blivit varmare i kläderna pga statusen. Om jag minns rätt så kan du ha 4 anställda och ca 4 miljoner i inkomst innan du tvingas att byta bolagsform.

Mina tips är följande.

* Hålla nere dina kostnader. Dvs att registrera en enskild firma som inte kräver eget kapital att starta. Du säger själv att du har ett stort kontaktnät redan nu. Då bör det inte spela någon roll vilken bolagsform du väljer.
* Registrera firman på bolagsverket
* Fixa f-skattsedel
* Ordna till en början visitkort på t.ex www.vistaprint.se
* Fixa en hemsida. Även uteliggare har det så det bör du också ha. T.ex http://www.gratishemsida.me/ sen att du köper en domän på www.loopia.se
* Fixa ett företagsprogram. Jag använder detta. http://www.jfsbokforing.se/gratisprogram.html det är gratis och enkelt att använda.
* Bokför själv alla kostnader och skicka in en månadsrapport till skatteverket. Låt en revisor göra en årsdeklaration. På detta vis sparar du in administrationskostnader.


Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2012-11-24, kl 21:40

gbgdanne

gbgdanne

Inlägg: 3

Tack JCL, bra information..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2012-11-26, kl 11:58

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Enskild firma eller Aktiebolag
Hej! Vill gärna ge ett exempel på skatteuträkning

Vinst/överskott på omsättningen, på varje tusenlapp så lägger du följande skatt.
Enskild Firma
1000 kr vinst
775,00 kr bruttolön
232,50 kr Tabellskatt/Källskatt (30%)
224,52 kr Egenavgift 26 år eller äldre (28,97%)
1000-232,50-224,50=543 kr nettolön

Aktiebolag
1000 kr vinst
761 kr bruttolön
228,30 kr Tabellskatt/Källskatt (30%)
239,11 kr Arbetsgivaravgift 26 år eller äldre (31,42%)
1000-228,30-239,11=532,59 kr nettolön

(Uträkningen av Arbetsgivaravgiften/Egenavgiften räknas på bruttolönen, alltså inte vinsten)

Skillnaden är knappt en tia i lön på varje tusenlapp.
I stort sett så är det rätt jämnt.

När man har inkomst som ligger en bra bit över brytpunkten för statlig skatt 414000 kr (587100 kr övre gräns för 20%, efter det blir det 25%), först då är det lönsamt att tänka på att utnyttja aktieutdelning och skatta på kapital istället för inkomst av tjänst. Man bör ligga på en inkomst på ca: 540 000:-
för att utnyttja hela beloppet.

Från och med nästa år blir det förmånligare att driva ett AB. Då sänks bolagsskatten till 22%, idag är den 26,3%, detta införs den 1:a januari 2013.

Summering, du betalar inte "mer" än ca: 45-46% i skatt totalt på varje 1000-lapp på inkomst upp till brytpunkten.

Effekten av källskatten mildras med "jobbavdraget" och i verkligheten så lägger man mindre i skatt.

Detta är ett generellt exempel som gäller i dagsläget. Är man yngre än 26 år blir skatten lägre. Kommunalskatten är också en faktor som man får ta hänsyn till. I exemplet så har jag räknat med 30%

Exemplen är exklusive moms. (statens pengar)

Mvh Thomas Bofeldt

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2012-12-03, kl 19:35

gbgdanne

gbgdanne

Inlägg: 3

Tack Thomas, kloka ord. Just nu sorterar jag terrängen, det är en dipp i branschen. Läser på och lär mej bokföring mm just nu. Fick ett tips av en kollega, han startade "enkla bolaget" genom sin bank SEB. Har själv samma bank, funderar på att ta ett snack med SEB...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat