Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Researrangör och garanterade flygbiljettspriser?

Inlägg 1 av 2

2012-11-15, kl 11:53

rackham

rackham

Inlägg: 1

Researrangör och garanterade flygbiljettspriser?

Hej,

Jag och några kompisar funderar på att starta ett researrangörsföretag, och sälja ledda resor (alltså resor med färdledare), som exempelvis Världens Resor (varldensresor.se) gör men bara till ett specifikt land (där en av oss bor). Vi funderar på att göra som Världens Resor gör med betalningen också - en liten anmälningsavgift (VR tar 2000:-), och sen, om det har blivit tillräckligt många anmälningar till den specifika resan ett specifierat antal veckor/dagar innan avgång, begära resten av priset för resan (i VR:s fall är det 30 dagar).

Problemet som uppstår här hur man ska få tag på billiga flygbiljetter på säg 30-45 dagars notis? Om man går in på ex. flygstolen etc. och bara söker där vad som är tillgängligt en månad framåt så är det ju extremt stor fluktuation på priserna - för destinationen vi tittar på kan det lätt variera mellan 5-10,000:-. Världens Resor m.fl. måste ju ha någon slags prisgaranti eller liknande, eller? Jag kan inte tänka mig att deras vinstmarginal på en resa som kostar ca 30,000:- skulle ha en så "oscillerande" vinstmarginal. Samtidigt har de en del rätt små resor m. bara 15 deltagande eller så - även om de så klart har en större volym än vi kan uppnå totalt, så antar jag att de får billiga flygbiljetter till ett fast pris på något sätt.

Hur gör researrangörer/resebyråer för att klara detta? Ska man kontakta flygbolagen direkt och försöka få någon slags prisgaranti? Kan ett nybildat puttefnaskbolag verkligen göra såna deals med flygbolagen? Om det inte går, hur ska man göra då? Hur brukar nystartade researrangörer göra?

Tacksam för svar, teorier och funderingar!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-11-25, kl 23:16

made0714

made0714

Inlägg: 18

Hej Rackham,

Martin heter jag, har själv gått i samma tankar men la projektet åt sidan då jag var själv.

Jag har en bakgrund inom flygbranschen så jag vet hur man skulle kunna gå tillväga för att hitta en lösning som både blir smidig och ekonomisk fördelaktig.

Berätta gärna mer om hur ni har tänkt upplägget kring projektet och om er så ska jag se om jag kan hjälpa till med min kunskap.

//Martin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat