Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Data, kamera mm på samma kvitto, hur bokför jag?

Inlägg 1 av 3

2012-12-05, kl 19:50

oliver81

oliver81

Inlägg: 1

Data, kamera mm på samma kvitto, hur bokför jag?

Hej,

Jag har öppnat en egen firma och är ganska grön när det gäller bokföringen...

Jag köpte följande till min enskild firma på samma kvitto:
Dator - 4990 SEK
Kamera - 3990 SEK
Skrivare - 1949 SEK
Bläckpatroner - 309 SEK

Hur bokför jag detta, kan jag bokföra allt på 5410, eller måste jag bokföra allt separat?
Finns det någon belopp gräns för förbrukningsinventarier?

Två dagar efter köpet returnerade jag skrivaren och patroner och fick pengar på konto, hur bokför jag detta?

Tacksam för snabba svar
// Oliver

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-03-19, kl 22:15

TiinaMaarit

TiinaMaarit

Inlägg: 21

Du bokför hela fakturan på en och samma gång, däremot kan det vara bra att specificera posterna så att du bokför respektive belopp för sig och anger vad de avser. Gränsen för inventarier av mindre värde är ett halvt basbelopp, d v s drygt 22000 kr och man tittar på respektive inventarie för sig när de inte är beroende av varandra så du kan bokföra dem på kostnadskontot direkt om du inte anser att kostnaden för någon del av inköpen bör fördelas på flera år. Den utrustning som du returnerat bokför du bort från samma konto, glöm då inte att även momsen för den utrustningen ska bokas bort från konto ingående moms.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-03-20, kl 13:19

TiinaMaarit

TiinaMaarit

Inlägg: 21

Ett förtydligande bara: Den utrustning som du har köpt är ju sådan att livslängden värdemässigt på dem är ju väldigt kort och anskaffningsvärdet lågt så det finns ingen anledning att fördela kostnaden på flera år. Hade du t ex köpt ett kassaskåp har det ju betydligt längre användningstid och behåller också sitt värde på ett annat sätt än all datautrustning. Färgpatroner är förbrukningsmaterial och kostnadsförs såklart direkt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat