Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bokföra i nystartad enskild firma?

Inlägg 1 av 3

2012-11-28, kl 22:22

parbar

parbar

Inlägg: 1

Hur bokföra i nystartad enskild firma?

Hej,
Min fru har precis start en enskild firma (FA-skatt och moms besked kom nu i november). Nu ska vi börja med bokföringen och vill börja med att lägga in dom utgifter (kostnader) som vi tagit under året för att kunna starta verksamheten. Använder ett bf program (efredo). Första frågorna handlar om detta.
Firmans verksamhet består av att vara instruktör för och leda Zumba pass (friskvård). För att göra detta har hon gått några utbildningar under året samt köpt in en mindre bärbar stereo för att kunna spela musiken som behövs under passen. Känns som om det är sånt som borde kunna tas som kostnader direkt (och att vi kan få tillbaka egna satsade pengar). Hon har en del pass inbokade och hon har räknat med att kunna gå med ett litet plus (vi pratar enskilda tusenlappar) redan i år.

Hur bokför man stereon? Jag tänker debet på egna insättningar (2018) men sen är det en förbrukninginventarie (5410) eller vilket konto ska man använda. Samma frågeställning för utbildning ? Kan man dra momsen för sånt köpt innan moms registreringen? annars hur kommer den in i bokföringen?


Sen hur bokför man inkomsterna som nog delvis kommer bestå av kontant betalning på plats? det är flera deltagare per pass och alla betalar för sig innan passet. en del vill ha kvitton och andra inte (dom bryr sig inte)ska man ha en verifikation per deltagare eller kan man klumpa ihop ett pass för sig? Uppfattade att hon inte behöver kassaregister då det är under 4ppb på ett år.


Hoppas att någon orkar hjälpa oss(mig) så det blir rätt nu i början. Det är så mycket frågor som snurrar.

Tack i förhand.

/Pär

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2012-11-30, kl 18:29

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! För det första får du inte dra momsen föränn registreringen av momsen blev klar. Du bokför hela kostnaden istället för perioden fram till registreringen av moms. Stereon kan du bokföra som du tänkt.

Kontanter ska bokföras senast dagen efter. Hon kommer säkert att ha en handkassa/växelkassa, då blir bokföringen debet på kassa 1910 och moms 25% (20%) lägger du på 2611 i kredit och försäljning tjänst på konto 3041 också i kredit.
Insättning på bank då blir det som föjer 1910 kredit och 1930 debet.

Du behöver inte skapa en verifikation för varje kund utan du räknar ihop dagskassan och bokför den senast dagen efter.

Undantag från kravet på kassaregister är precis som du skriver omsättning som understiger 4 PBB. Prisbasbeloppet enligt socialförsäkringsbalken (SFS 2010:110) har för år 2013 beräknats till 44 500 kronor. Maximalt en oms. på 178 000:-

Det finns sedan ett sätt att komma runt detta när man väl har en högre omsättning.

Någon som är nyfiken?

Lycka till!

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2012-12-05, kl 21:05

NTBN

NTBN

Inlägg: 5

Hej! Enligt gällande EU-rätt har en firma rätt till avdrag för ingående moms, för inköp hänförliga till verksamheten, även i uppbyggnadsskede och innan momsregistrering. Ingående moms bokför du på ett konto under grupp 2 "Eget kapital och skulder" (vanligtvis 2641 eller 2640).

Du är välkommen att kontakta oss om Skatteverket skulle neka dig rätten till avdrag för ingående moms i detta fallet.

www.nordscript.eu

Inläggets betyg
Svara Svara med citat