Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Enskild Firma, Årsbokslut Momsredovisning

Inlägg 1 av 9

2012-12-11, kl 16:31

username

Magnus
Andersson

Inlägg: 11

Enskild Firma, Årsbokslut Momsredovisning

Hej.
Startade min firma tidigare i år och nu är det då dags för mitt första årsbokslut och allt vad det innebär. Jag har kollat runt och kommit fram till att jag får göra ett så kallat förenklat årsbokslut.
Har även valt att redovisa momsen en gång per år så ska antagligen göra det nu också.
Hur går jag tillväga?

Går jag in på skatteverkets hemsida och skriver ut blanketten för förenklat årsbokslut, fyller i den och sätter in tillsammans med bokföringen? Sedan är allt klart?
Då behöver jag inte göra något fören deklarationen senare i vår? Eller ska jag göra något med denna tidigare? Likaså momsen, redovisar jag denna också i samband med deklarationen? Eller ska jag göra något nu i årsbokslutet?

En sista undran. När jag startade företaget i början av året skapade jag en budget för året som preleminärskatten betalas efter. Ska jag skapa en ny sådan nu? Eller är det valfritt?

Tacksam för alla svar.

Mvh Magnus

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2012-12-13, kl 00:49

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Du skriver inte vilken typ av firma du har? Vi förutsätter att du kör Enskild Firma.

Du börjar med att göra ett bokslut för året 2012 där du får en Resultat och Balansräkning. Du får sedan vänta tills SKV skickar ut din Självdeklaration/Inkomstdeklaration. Efter att du har fått denna så kan du börja med att fylla i den förenklade Förenklat årsbokslut, Enskilda näringsidkare, samt att du laddar hem en momsbilaga, du fyller i momsen som du ser på din balansrapport i momsbilagan. Har du gjort omföringen så ligger saldot på konto 1650 fordran moms eller på konto 2650 skuld moms. När du har fyllt i dessa blanketter så för du över resultatet på Självdeklaration/Inkomstdeklaration sidan 2 "Det gröna fältet" endast för näringsverksamhet.

Du hämtar blanketterna på länk

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/blanketterbroschyrer/blanketter/omrade/deklarationochtaxeringfastighetstaxering.4.233f91f71260075abe8800051285.html

Blankett SKV.nr2150 och 2168 laddas hem som PDF-filer och sedan är det bara att skriva ut dem.

Du gör en avstämning av din skatteinbetalning/F-skatt mot den som du räknar fram vid deklarationsdags.

Tänk på att du kan utnyttja skatteplaneringen för att minska årets skatt. Periodiseringsfond.

I ditt fall kan du skriva ut Resultat och Balansrapporten med en gång om du vill. Andra som har haft sitt företag en längre tid och hunnit med ett bokslut innan har lite mer att fylla i och därför får man vänta tills man har fått hem sin Inkomstdeklaration

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2012-12-13, kl 00:55

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Glömde en sak gällande F-skatten. Du kan när som helst göra om din preliminära skatt. Det bästa är att ligga så nära sanningen som möjligt för att slippa för stora variationer.

Du får med automatik en beräkning av SKV under året som kommer. Är du missnöjd ändrar du bara genom att skicka in en ny preliminärberäkning.

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 9

2012-12-17, kl 20:51

stenis72

stenis72

Inlägg: 7

Hejsan Har en enskild firma

Jag vill bena ut en grej förra året blev det inte nån moms att betala men nu i 2013 skall staten ha lite kulor och jag blev lite frågande om redovisningen i inkomstdeklarationen angående momsen?

Kan jag vänta med min inbetalning av 2012 moms som skall till staten ända till efter min dekleration senast 2 maj ?. Nu gjorde jag en premilär inkomsdeklaration
i november med tron att om man årsredovisar momsen så skall den in nu i årskiftet
med buller och bång !

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2012-12-17, kl 21:29

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej! Hur ska du redovisa momsen? Har du årsredovisning av momsen så har du tid på dig till den 12 mars 2013, gäller för deklaration 2012 alltså inkomståret 2011, räkna med lite ränta på pengarna. Summan ingår i din restskatt. Har du någon annan redovisningstid som månad, kvartal så har du fått straffpåföljd/förseningsavgift och då ska pengarna in snarast. Om du momsredovisar årsvis så redovisar du momsen förs när du gör din deklaration 2013 och då har du tid till mars 2014 att betala in.

En liten undran, du skrev att det inte blev någon moms under 2012?

Din preliminära beräkning påverkar bara det "rullande" året och fastställs när du deklarerar.

Hoppas du fick lite klarhet!

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2012-12-17, kl 22:37

stenis72

stenis72

Inlägg: 7

Hejsan Thomas

Jag behövde inte betala nån mellanskillnad på momsen förra året 2011 det dvs mina kostnader var högre än intäckterna under 2011 vilket gjorde att min del kvittades mot statens del = 0 det är helt klart. Så nu är det första gången som jag skall betala den mellanskillnad som uppkommit under 2012 inkomster som staten skall ha

Jag årsredovisar min moms.

Så du menar att den mellanskillnaden av momsen som uppkommit nu i år 2012 av att jag har års momsredovisning skall redovisas i 2013 dekleration vad jag har förstått utifrån din förklaring. När skall då staten ha mellanskillnaden på 2012 moms gällande årsredovisning enskild firma ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 9

2012-12-17, kl 23:25

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Hej Stenis! Här kommer en betalningsrutin som gäller för årsvis moms.
Inkomstår 2012
Taxeringsår 2013
Deklaration 2 maj 2013
Egen skatteinbetalning för att undvika kostnadsränta;
Du får spara max 20000 kr till den 3:e maj 2013
Senast den 13:e februari 2013 betalas mellanskillnaden, (du kan spara 20000 kr här)
Som ett exempel så betalar man 35 kr i ränta på en restskatt 35566 kr fram till den 3:e maj sedan betalar man en restränta på 307 kr från den 4:e maj fram till den 12:e mars 2014.

Nu har du fått en uppfattning om räntekostnaden.

Du har möjlighet att vänta med betalningen fram till mars 2014 med en liten räntekostnad.

Räntan ligger i 3 nivåer beroende av restskuld. Har man stora skulder så stiger räntan till nästan bankränta.

Oavsett vilken bolagsform man har så gäller detta när man redovisar årsvis moms.

Hoppas jag har förklarat allt nu?! Annars får du återkomma!

Mvh Thomas

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2012-12-17, kl 23:26

stenis72

stenis72

Inlägg: 7

Ahaa vänta nu momspengar som jag dragit in till staten under 2012 skall till dem senast mars 2014 av att jag årsredovisar momsen och det gör jag på deklerationen som kommer nu 2013 . dubbel checkar nu så jag fattat rätt !

De skall allså ha sina momskulor senast 12 mars 2014 ?! har jag rätt !













Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2012-12-17, kl 23:28

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Japp! Du har fattat grejen nu, gott!

Mvh Thomas

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat