Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hjälp med skatter - Bråttom

Inlägg 1 av 2

2012-12-30, kl 12:17

arvidandren

arvidandren

Inlägg: 17

Hjälp med skatter - Bråttom

Hej,
jag behöver hjälp då jag sitter lite i tidspress.

Jag har inte tagit ut någon lön i år, men eftersom att det blir lägre skatt så vill jag ta ut lön nu när det bara är några dagar kvar.

Har tänkt mig att ta ut ca 100 000 kr, men det är bara röda dagar kvar (inga bankdagar).

Vad ska man göra för att se till så att lönen räknas som inkomstår 2012?

Hjälp mig, sitter lite i knipa.

Ska jag låna kontanta pengar från någon och säga att det är lön och sedan betala tillbaka direkt när det blir en bankdag?

Ge mig gärna tips och trix.

Ha ett fantastisk nyår!

Tack på förhand!

MVH
Arvid

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2012-12-30, kl 16:54

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

jag antar att du är delägare i ett fåmansaktiebolag och vill minska årets resultat för att utnyttja sänkningen av bolagsskatten 2013 med 4,3 %.

Det finns en form av prestationsbaserad ersättning till styrelsen som kallas "tantiem", vilket man kan göra avdrag för 2012 men inte betalar ut förrän bolagsstämman 2013 har beslutat om det.

Då behöver du inte laborera med lån och bankkontoinsättningar/uttag.


Från Grant Thornton

http://www.grantthornton.se/Om-oss/Grant-Thornton/Tio-bra-satt-att-forbattra-likviditeten/

"Tantiem är en resultatbaserad lönedel som kan lyftas om resultatutrymme finns. Tantiem fungerar som vanlig lön för dig och bolaget betalar arbetsgivaravgifter. Tantiem kostnadsförs som vanligt i bokföringen. Pengarna måste sedan tas ut senast samma månad som bolagsstämman äger rum i annat fall måste bokslutet rivas upp och bolaget riskerar skattetillägg."

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat