Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Er inställning gällande s k lagerbolag

Inlägg 1 av 10

2009-06-19, kl 16:40

username

Alex
Goldman

Inlägg: 87

Er inställning gällande s k lagerbolag

Jag driver i dagsläget en enskild firma och vill så småningom att ombilda denne till ett AB. Att satsa 100 000 på ett aktiebolag är ganska smärtsamt. Engelska Ltd mm är uteslutna.Har fått erbjudande om att bland annat köpa så kallade lagerbolag till vrakpris.Man betalar sammanlagt ca 10 000 kronor och så har man ett äkta svenskt AB.Prisexemplet kan ses på http://www.formabolag.se/lagerbolag.htmlFrågan är - vad är det man bör tänka på när man skaffar sig ett sådant bolag? Hur kan AB:n vara riktigt om det säljs för några tusenlappar? Erfarenheter, tips, funderingar?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2009-06-19, kl 19:17

Ulf Erik

Ulf Erik

Inlägg: 262

Går mycket bra att köpa ett färdigregistrerat AB om man har bråttom. Något aktiekapital ingår inte i de 10000 kr utan det får man köpa in sig i. Man kan ganska enkelt själv registrera ett nytt AB på Bolagsverkets hemsida för en mindre kostnad.Väntar du till 2010/2011 kommer nya regler för aktiekapitalet (50000 eller kanske 1 kr) och slopad revisorsplikt (godkänd revisor).

Ulf Bjarme

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2009-06-20, kl 18:52

username

Alex
Goldman

Inlägg: 87

Gällande preposition 2010/2011 så är det fortfarande oklart hur det blir.Är det troligt att man får apportlikvid till AB hos revisorn om jag äger en tomt vars taxeringsvärde är 108 000 kronor? Avsikten är att sätta upp företagets kontor på tomten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2009-06-20, kl 19:33

stifor

stifor

Inlägg: 386

Jag har en aning svårt att förstå hur våra politiker tänker, när de börjar antyda att aktiekapitalet kan komma att sänkas till 1 kr.Det är ju verkligen att skapa julafton för allehanda bedragare. Det som nu skiljer ett AB från enskild firma är att man i ett AB (till skillnad från EF) inte är personligt ansvarig mot sina fordringsägare. Å andra sidan kan man ifall man struntar i sitt ansvar, inte få tillbaka det aktiekapital (fn 100.000 kr) som man en gång satsat.Att ta bort den påtvingade insatsen öppnar som sagt för bedragarnas marknad...

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2009-06-20, kl 22:22

username

Alex
Goldman

Inlägg: 87

Man slipper inte heller personligt ansvar helt bakom AB. Konkursförvaltarna kan sitt jobb. Bankerna tar i sin tur hänsyn till tillgångarna vid eventuell kreditprövning. Så det kvittar vilket man driver - enskild firma eller AB.Jag kan tänka mig omvandla till AB för att det finns många skattetekniska fördelar med det samt man ser "bättre ut".

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2009-06-21, kl 12:04

stifor

stifor

Inlägg: 386

Ja, det där med "ser bättre ut med AB" är ju verkligen en fördom som helt saknar grund.Jag hade alldeles nyligen insyn i ett litet AB som var konkursmässigt. Ägaren kunde under tiden innan konkursen ta ut regelbunden lön och semesterersättning, revision och bokföring var prioriterade kostnader så de som gjorde det jobbet sist av alla fick också betalt för sina fakturor. De stackars varuleverantörerna fick dock inte ett öre...Som leverantör säljer jag på faktura definitivt mycket hellre till en enskild firma än till ett okänt AB. Förutsättningarna att få betalt är mycket högre i EF i och med det personliga betalningsansvaret. I AB gör ju en konkurs att alla leverantörsskulder avskrivs.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2009-06-22, kl 10:11

username

Jonas
Gauffin

Inlägg: 11

Men du måste ju hålla med om att ett AB med 100k i aktiekapital ser bättre ut än ett AB med 1k i aktiekapital? Nu krävs det en hyffsad risk för att starta ett AB. Jag går fortfarande inte med vinst (vi har precis påbörjat försäljning efter två års utveckling) och själv är jag inte så sugen att ta ut lön än, eftersom halva instoppade pengarna då går åt till sociala avgifter m.m.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2009-06-22, kl 10:12

username

Jonas
Gauffin

Inlägg: 11

Angående ursprungsfrågan köpte jag ett lagerbolag där aktiekapital ingick från http://www.standardbolag.se/. Smidigt sätt att slippa bry sig om all formalia.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2009-06-22, kl 15:57

stifor

stifor

Inlägg: 386

Jonas Gauffin skrev: Men du måste ju hålla med om att ett AB med 100k i aktiekapital ser bättre ut än ett AB med 1k i aktiekapital? Nu krävs det en hyffsad risk för att starta ett AB.Ja, helt klart.Det är ju därför jag undrar vad våra politiker tänker med, när de har börjat fundera på att sänka aktiekapitalet till 1kr. Då kommer konkurserna att stå som spön i backen.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2009-06-23, kl 10:13

username

Alex
Goldman

Inlägg: 87

Styrelseledamöter för aktiebolag är personligt ansvariga för att lagstadgade skatter och avgifter betalas. Har man inte skött bolagets förvaltning ordentligt så kan man också få KFM efter sig.Man kan även få personligt betalningsansvar om man inte betalat skatter och avgifter i tid, misskött bokföring eller inte förtsatt företaget i konkurs då bolaget hamnade på obestånd mm.Att AB skulle kunna vara ett slags "licens to kill" är ett allmänt fördom. Man ställs till svars oavsett bolagsform. Sedan det här med att inte få betalt för sina produkter/tjänster är en annan femma. Ur egen erfarenhet vet jag att det är inte lönt att kräva om inte kravet överstiger 20 000 oavsett geldenär.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat