Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Traktamente - var i deklarationen?

Inlägg 1 av 3

2004-12-29, kl 01:01

username

Henrik
Forsberg

Inlägg: 4

Traktamente - var i deklarationen?

Hej!

Jag reser en hel del till Norge och uppfyller alla krav för att få ersättning för ökade levnadskostnader. Jag gör en reseräkning för varje resa och har koll på beloppen. Har förstått att jag ska göra avdrag för detta i deklarationen men hittar inga intruktioner från SKM var jag ska fylla i detta. Någon som vet var/hur?

mvh

Henrik

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-12-29, kl 10:43

username

Åsa
Sundeman

Inlägg: 62

Hej,

Jag förutsätter att du är enskild näringsidkare.

Du får göra avdrag för ökade levnadskostnader vid tjänsteresa. Men, det krävs att du övernattat i samband med din resa. För endagsresor får du således inte gör något avdrag.

Du kan antingen göra ett avdrag i enlighet med schblonbeloppet. Jag vet faktiskt inte vad schablonbeloppet i norge är, men det kan du lätt leta upp på internet. Eller så kan du göra ett avdrag som motsvarar dina verkliga kostnader.

Du deklarerar dina ökade levnadskostnader/resekostnader på blankett N1 (du gör bokslut) eller N2 (du gör bokslut) och fyller i ruta 806.

Åsa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-12-29, kl 19:42

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Tar du ut traktamente så åller jag med om att man kan deklarera det i ruta 806, om du istälet låter företaget betala de kostnader som är förenade med att du finns på annan ort så är de underlagen på ex mat blagets verifikat och skall då finnas i bokföringen. De är alltså redan "avdragna" när du kommer fram till deklarationen och ska inte hanteras annorlunda där än alla andra kostnader som företaget har haft.
Tar du istället ut traktamente så glöm inte att du har möjlighet att ta ut även halvt traktamente även om du inte har varit borta så länge första eller sista dagen att du är berättigad till helt traktamente.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat