Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kredit?

Inlägg 1 av 4

2013-01-10, kl 11:57

bestcompis

bestcompis

Inlägg: 2

Kredit?

Hej
Jag och min man har nyligen startat en enskild
firma. Det är jag som ska ta hand om bokföringen och är nybörjare. Vi har tagit en kredit på vårt plusgirokonto, och vet inte hur jag ska tänka.
Debitera eller kreditera kontot, ska jag använda 2493 och/eller bara 1920. Avgift och ränta är 1067 kr på en summa på 30000. Hur gör jag?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2013-01-15, kl 14:28

bestcompis

bestcompis

Inlägg: 2

Vem kan hjälpa mig att reda ut detta...... var är expertisen nånstans?
Hoppades att få hjälp i det snaraste.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2013-01-17, kl 02:50

xiro

xiro

Inlägg: 13

Jag är inte en praktiskt expert men jag resonerar så här:

Ni har en pg-konto med kredit.

pg-konto är ett tillgångskonto, börjar med en etta. (Måste vara det du anger som 1920)
kreditdelen betraktar jag som ett skuldkonto, börjar med en tvåa (Måste vara 2493 som du anger).

Räntan räknas på den del av krediten som utnyttjas för tillfället. Beloppet kan variera.

Om ni får betalt för vara/tjänst till PG-konto, debiterar ni PG-konto (1920)
Om ni betalar med medel som finns på ert PG-konto, krediterar ni PG-konto (1920)

Om ni betalar med "krediten" ska ni kreditera skuldkontot 2493, m.a.o. ni ökar er kortfristiga skuld.

Om ni får betalt till ert pg-kontot samtidigt som ni saknar medel på kontot samt har använt en del av krediten:
debetera pg-konto med inbetalningen.
därefter överför du betalningen från pg-konto till skuldkonto
genom att kreditera pg-konto och debitera skuldkonto


räntan du betalar (titta på kontoutdrag) bokför du på ett lämpligt konto.



Jag kan ha fel, men rent teoretiskt är nog rätt.
Jag har svårt att se kredit som en tillgångspost, den ska vara en skuldpost.




Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2013-01-20, kl 23:59

Balansekonomi

Balansekonomi

Inlägg: 200

Citat:

Ursprungligen postat av: bestcompis

Hej
Jag och min man har nyligen startat en enskild
firma. Det är jag som ska ta hand om bokföringen och är nybörjare. Vi har tagit en kredit på vårt plusgirokonto, och vet inte hur jag ska tänka.
Debitera eller kreditera kontot, ska jag använda 2493 och/eller bara 1920. Avgift och ränta är 1067 kr på en summa på 30000. Hur gör jag?


Hej! När du säger att du har tagit en kredit på firman så menar du att du har lånat 30000 kr.

Bokföringsmässigt så innebär detta att du får en tillgång samt en skuld.
Du bokför 30000 i kredit på konto 2330 Checkkredit/(Banklån) och så på motkontot kan du ta 1920 Bank/Plusgiro. Spelar ingen roll om du använder 1930 Bank/checkräkning detta är en smaksak om du bara har ett ställe, nu på debetsidan.

Räntan betalar du från Bank/Plusgiro konto 1920 så det blir kredit här och så debiterar du 8400 räntekostnader. Du rör inte konto 2330 så länge du inte amorterar lånet.

Du delar också upp räntan och kostnaden som banken har, på konto för Bankkostnader konto 6570.

Mvh Thomas

Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat