Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Registrera enskild näringsverksamhet

Inlägg 1 av 8

2012-06-05, kl 03:38

BadCash

BadCash

Inlägg: 2

Registrera enskild näringsverksamhet

Hej!


Såhär ligger det till:

Har under några månader nu sålt appar via Google Play samt utvecklat några hemsidor. I början var jag ivrig att komma igång så jag har inte brytt mig om att registrera näringsverksamhet eller något sådant. Kostnader för webbhotell, Google Adwords mm. har gått från mitt privata VISA-kort, och inkomster från Google Play har gått in på ett (nyöppnat) privat bankkonto i Skandiabanken. Vi snackar alltså max ett par hundralappar i inkomst och några tusenlappar i utgifter, inga stora summor alltså.

Nu börjar det så smått gå upp för mig att jag kanske måste registrera ett företag, och enskild näringsverksamhet låter som det enklaste och mest passande. När man läser på t.ex. Verksamt.se så verkar en registrering av enskild näringsverksamhet vara något man snabbt och lätt fixar på en kafferast, så jag loggade in (genom Verksamt.se) och satte igång med registreringen hos Skatteverket.

Det övergick snabbt till huvudverk.

Omsättning? Momsfri försäljning inom Sverige, försäljning i annat EU-land, försäljning utanför EU?

Hur ska jag kunna veta allt detta i förväg? Eller är det inte meningen att man ska registrera sin näringsverksamhet förrän i slutet av första räkenskapsåret..? Jag kan ju omöjligt veta vad min omsättning kommer att vara i slutet av året, eller om jag kommer sälja appar till svenskar eller amerikanare?

Sen är jag också lite bekymrad om jag ställt till det för mig när jag använt mitt privata VISA-kort och fått inkomster insatta på mitt privata bankkonto... vill minnas att jag mer än en gång hört och läst företagare som ångrat att de blandat ihop sin privatekonomi med företagets...


Kan någon hjälpa mig med mina (antagligen korkade) frågor? Eller finns det några bra broschyrer (som man inte måste vara skatteexpert eller revisor för att förstå) som man kan läsa på om saker som rör just registrering av enskild näringsverksamhet, bokföring och nybörjarfrågor?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2012-11-19, kl 13:58

Getzo

Getzo

Inlägg: 1

Hej! Först och främst så finns det inga korkade frågor utan det är bra att fråga så mycket man kan.

För det andra så har jag samma problem just nu. Det verkar inte finnas något logiskt att fylla i i formulären utan att först rådfråga någon som kan detta.

Dessutom såg jag att du skrev detta i Juni. Har du fått hjälp, eller kommit igång med ditt företag än?

Pontus Alared @ Getzo Productions

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2012-11-19, kl 15:24

BadCash

BadCash

Inlägg: 2

JAg orkade inte riktigt sätta mig in i allt det byråkratiska då jag inte tjänar några stora summor (hittills i år ca 3000kr) på min appförsäljning. Mailade därför till Skatteverket och kollade hur dom tyckte jag skulle göra, och svaret jag fick var följande:

"Eftersom detta är något du gör på din fritid i liten skala så blir det en hobbyverksamhet. Beskattningen blir lika den i näringsverksamhet, dvs du betalar skatt och egenavgifter på ev. överskott. Men du behöver inte registrera näringsverksamhet i dagsläget, utan du redovisar överskottet på blankett T2 (inkomst av hobby) tillsammans med din deklaration."

Känns som en enkel och smidig lösning.

Passade även på att fråga vad i herrans namn Google menar med sina avtalsvillkor för Google AdSense (som jag tjänat typ 50kr på :), specifikt med avseende på momsredovisning.

"Vad gäller din andra fråga, så betyder det att Google Ireland står för momsbetalningen, och det ska alltså inte du behöva göra."

Hoppas det kan hjälpa någon annan stackare som bara tycker det är kul att programmera, men inte allt krångligt runtomkring.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2012-11-21, kl 00:43

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Även vid hobbyverksamhet har du rätt att göra avdrag för kostnader och blir det ett underskott har du rätt att senare använda dig av det under förutsättning att du deklarerat det tidigare.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2012-12-07, kl 19:08

Mammamu

Mammamu

Inlägg: 3

Jag sitter fast jag vet inte vad jag ska fylla i har googlat runt men jag blir inte klokare. Har inte räknat med att ha någon vinst första året hoppas att det går plus minus noll. Först fliken moms
Omsättning skriver jag noll här då?
Momsfri försäljning i Sverige samma här ska man skriva noll

nästa flik jag inte kan är Prel.skatt
Verksamhetens överskott vad skriver jag här
Utgående moms som redovisas och här
Ingående moms som redovisas och här

Jag har enskild firma, FA skattsedel. köpt in varor för ca 55000 kr och om jag säljer allt så blir vinster ca 60 000 kr men jag kommer nog kanske bara sälja hälften första året. inga hyror annars inte mycket till andra utgifter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2012-12-19, kl 13:42

sataya

sataya

Inlägg: 1

Jag funderar ungefär på samma sak som du Mammamu

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2013-01-09, kl 02:02

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Nu skojar du allt, hyra har alla även om den är litenoch det finns andra kostnader du kan dra. Om du räknar med att sälj för minst 30´så är du momspliktig och det kan ju vara en fördel om du köpt in mycket men inte sålt för då får du tillbaka 20%. Att ha 0 på inkomst första åren är inget märkvärdigt även om skv gärna vill få in skatter.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2013-01-17, kl 09:33

PoulZen

PoulZen

Inlägg: 13

Citat:

Ursprungligen postat av: Mammamu

Jag sitter fast jag vet inte vad jag ska fylla i har googlat runt men jag blir inte klokare. Har inte räknat med att ha någon vinst första året hoppas att det går plus minus noll. Först fliken moms
Omsättning skriver jag noll här då?
Momsfri försäljning i Sverige samma här ska man skriva noll

nästa flik jag inte kan är Prel.skatt
Verksamhetens överskott vad skriver jag här
Utgående moms som redovisas och här
Ingående moms som redovisas och här

Jag har enskild firma, FA skattsedel. köpt in varor för ca 55000 kr och om jag säljer allt så blir vinster ca 60 000 kr men jag kommer nog kanske bara sälja hälften första året. inga hyror annars inte mycket till andra utgifter.



Hej!
Jag vet inte om du redan hittat svar på din fråga, men jag ger ett svar här.
Och jag är även jag nybörjare, så de som vet exakt får gärna rätta mig.

Om du som du skriver har köpt varor för 55000kr och förväntas sälja hälften, 27500kr, så blir din omsättning 82500kr om du inte har några som helst andra utgifter eller inkomster.

Till omsättning räknas alltså allt, inkomst och utgifter (lön, hyra, inköp, försäljning, osv).

På skatteverkets hemsida står det bra förklarat vad som menas med Preliminär skatt.
Det betyder alltså, och vi kan fortsätta ta ditt exempel, att om du köpt in varor för 55000kr, och sålt dessa för exemplevis 80000kr så betyder det att du får ett överskott på 25000kr. Och det är på dessa 25000kr som du ska betala skatt.

Momsfri försäljning i Sverige står även det på Skatteverkets sida, och handlar om tex sjukvård, utbildning, bank osv som är momsfria tjänster.
Så ska du inte sälja sådana tjänster så skirver du 0 på momsfri försäljning i Sverige.

Annars fyller du i utgående och ingående moms för det du säljer och köper.
Det vanliga är 25% moms, 12% är framför allt för livsmedel, 6% gäller för exempelvis böcker, persontransporter osv. Det står exakt på skatteverkets hemsida.

Hoppas du redan fått svar på det, men ändå.
Mvh David

Inläggets betyg
Svara Svara med citat