Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Shop-in-Shop

Inlägg 1 av 2

2013-01-17, kl 10:33

AC Schakt o Frakt

AC Schakt o Frakt

Inlägg: 5

Shop-in-Shop

Hejsan!
Jag har i dag en enskild firma där jag säljer biltillbehör i butik.
Nu har jag tänkt låta en kompis som också har en enskild firma husera i min butik.

Men låt oss säga att kunder handlar en sak av mig och en sak av min kompis.
Vad jag förstår, så måste man då slå in detta på olika kassor.
Rent spontant, så kändes detta som en mycket krånglig lösning.

Så min fråga är kan man på något vis komma undan detta och sköta allt via samma kassa/bokföringsprogram?

Till saken hör att min kompis har av Arbetsförmedlingen fått aktivitetsstöd för att driva sin butik.

Ett exempel på Shop-in Shop är ICA och Willys som har S-blommor i sim butik. Där kan jag handla lite mat och en blomma, slå allt i samma kassa. Sedan på något vänster delas pengarna upp mellan mataffären och S-blommor.


Jag vore tacksam om det skulle finnas någon själ som har förslag på mitt problem.


Mvh.

Mvh.

Roger Holm
AC Schakt o Frakt

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2013-01-17, kl 19:21

xiro

xiro

Inlägg: 13

frisörsalonger hyr ut stolar till en enskild, en enda kassaapparat kan hantera flera firmor genom in- och utloggning. Tänk på registreringen av kassaregister, för båda två.

En annan lösning är att du blir återförsäljare av din kompis produkter, han fakturerar dig för produkterna, du säljer mot slutkund och betalar skulden till din kompis. Han behöver ingen kassaapparat då, ej kontanthandel.

eller kommissionsavtal, se http://www.startaeget.se/forum/thread/saelja_paa_provision/39547

Inläggets betyg
Svara Svara med citat