Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fråga om Vismas "Enskild firma"

Inlägg 1 av 3

2013-02-04, kl 10:42

bos

bos

Inlägg: 2

Fråga om Vismas "Enskild firma"

Jag skickade följande mail till Visma:

Jag utvärderar "Enskild firma" från er. Till Skatteverket har jag gjort en preliminär deklaration över årets månader när det gäller skatterna. Var i programmet hittar jag en sammanställning över hur mycket skatt / egenavgift jag ska betala in för aktuell månad? Eller måste jag räkna ut detta själv?


Som svar fick jag följande:

Tack för ditt e-brev.

För att kunna hjälpa dig på bästa sätt behöver vi fler företagsuppgifter så vi kan hitta dig i vårt register för serviceavtal. Vänligen fyll i följande uppgifter och skicka till oss i Kundtjänst. Bifoga gärna dina frågor på nytt.


Goddag yxskaft, Visma.

Finns det någon här som kan svara på frågan?

Bakgrund: Jag ska starta företag, är inte särskilt insatt i företagsekonomi och vill ha ett program som sköter allt "pappersjobb" så att jag kan fokusera på mitt jobb (sälja tjänster). Jag har plöjt igenom 4-5 olika testversioner av bokföringsprogram. I princip alla har varit skrämmande usla och eller oanvändbara. Visma Enskild Firma var det som var minst skrämmande, men företaget verkar uppenbarligen inte vilja ha nya kunder.

(De jag testat är Speedledger, Enskild Firma, JFSFakt, BL-Start, BOQ-demo, eFR2013. Tar gärna emot tips på fler)

-

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-02-04, kl 11:59

paulsson

paulsson

Moderator

Inlägg: 319

Här kommer några fler bokföringsprogram / ekonomiprogram du kan utvärdera:
- Edison
- E-Conomic
- Unibas
- Briljant
- Pyramid
- Fortnox
- StepOne
- Corbis (endast Mac om jag inte minns fel)

Hogia har även en del programvaror som kan passa, både webbaserade samt vanliga programvaror.

Lycka till!

Chefredaktör och ansvarig utgivare på Startaeget.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-02-05, kl 14:59

pernyquist

pernyquist

Inlägg: 1

Hej Bos!

På svaret som du fått ifrån oss låter det som att min kollega trott att du redan var kund hos oss, trots att det framgår av ditt mejl att så inte är fallet. Jag ber om ursäkt för detta.

När det gäller din fråga så beräknas skatten utifrån din totala inkomst i firman för hela året. Skatten beräknas därför i samband med att du fyller i deklarationen. Under Deklaration/Årsbokslut – Skatteberäkning kan du se vad programmet kommit fram till.

Med vänliga hälsningar
Per Nyquist
Visma Spcs supportavdelning

Inläggets betyg
Svara Svara med citat