Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Dum fråga ang. moms

Inlägg 1 av 5

2013-02-26, kl 12:28

Leah

Leah

Inlägg: 7

Dum fråga ang. moms

Alltså, detta är säkert en jättedum fråga, men jag kan väl bara få avdrag för moms på saker jag köper in och sedan säljer vidare i någon form? Jag kan väl inte dra av momsen på tex. förbrukningsvaror, inventarier etc.?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2013-02-26, kl 12:46

Pess

Pess

Inlägg: 5

Spelar ingen roll huruvida du säljer vidare dem eller inte. Så länge du kan säga att sakerna/tjänsterna som du köper in behövs för att driva företaget så kan du dra av momsen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2013-02-26, kl 12:49

Leah

Leah

Inlägg: 7

Men vem betalar momsen då om jag inte ska sälja vidare det? Det är ju slutkunden som betalar momsen, och om jag köper tex. en dator för att ha i mitt företag, då är ju jag slutkunden, alltså måste väl jag betala momsen? Eller?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2013-02-26, kl 13:19

Pess

Pess

Inlägg: 5

Så är det inte, det är alltid är en privatperson som är slutkunden. Du använder datorn för att kunna driva ditt företag, och ditt företag säljer något till en privatperson som är slutkunden (eller så säljer du till ett annat företag som sen direkt eller i ännu flera led säljer vidare till en privatperson).

Om du har mer ingående moms (moms som du betalat när du köpt något) än utgående moms (som du får in när du säljer något) så får du tillbaka momsen av skatteverket, men det händer i princip bara om du gått med förlust. Har du gått med vinst så kommer du att betala in mellanskillnaden till skatteverket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2013-02-26, kl 13:32

Leah

Leah

Inlägg: 7

Okej, tack för svaret! :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat