Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra banklån?

Inlägg 1 av 3

2013-02-01, kl 19:10

jamt

jamt

Inlägg: 3

Bokföra banklån?

Hej,
har drivit firma och skött bokföringen själv i 10 år, men nu har jag kört fast....
Hur bokför jag att firman tar över ett befintligt privat banklån???
Lånet ska ju in under konto 2350 på kreditsidan, men vad blir motkontot??
Inga pengar kommer ju in i firman, bara en skuld...
Blir det en egen insättning, fast på motsatt sida än normalt (debet istället för kredit). Eftersom "insättningen" i någon mening är negativ för företaget??

tacksam för idéer!!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-03-14, kl 00:12

username

Kristoffer
Bengtsson

Inlägg: 12

Hej,

Vad är det lånet finansierar? En fastighet? En maskin? Vad det än är så förutsätter man att företaget inte bara tagit över lånet, utan också ägandet av något. I så fall ska det värdet in på tillgångssidan i debet.

/Kristoffer

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-03-14, kl 17:52

jamt

jamt

Inlägg: 3

Så här ligger det till:
Köpte för ca 6 månader sedan en inventarie för ca 100.000 kr, och fick lån beviljat till detta köp. Hade dock en del pengar över i firman vid tillfället som jag använde för att köpa inventarien. Därmed blev det bokfört som det skulle då, och banklånet uteblev.
Sedan slog det mig att jag hade ett privat billån på ca 80.000 kr, och jag insåg att det skulle varit bättre om jag använt pengarna jag hade över till att lösa det och sedan lånat till inventarien som jag tänkte från början.
Ett lån i näringsverksamheten är ju förmånligare med avdragen för räntan.
Så jag tänkte helt enkelt fixa till det själv, och använda det redan befintliga lånet...
Skulle det gå rätt till ska jag väl ta inventarielånet nu i efterhand och lösa billånet med dom pengarna, men jag tänkte ta en genväg...
Kan tillägga att både billånet och det tänkta inventarielånet är blancolån, alltså är inte billånet knutet till bilen i egentlig mening.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat