Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Krav på försäkringar

Inlägg 1 av 4

2004-12-30, kl 18:29

username

Ronny
Pettersson

Inlägg: 13

Krav på försäkringar

Hej finns det någon som vet vad man som arbetsgivare har för krav på försäkringar. bortsett från dom man enligt avtal kan ha, men inte måste? Alltså vad KRÄVS av företaget ?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2004-12-30, kl 18:40

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

"Enligt avtal" är det kollektivavtal du menar? För isåfall är försäkringarna obligatoriska inte något man kan välja. Är företaget inte avtalsbundet finns i lagen inga krav på försäkringar, däremot kan det finnas tillfällen när t.ex en kund kräver att det finns ex ansvarsförsäkringar som ska täcka skador hos kunden som din personal kan orsaka.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2004-12-30, kl 19:02

username

Ronny
Pettersson

Inlägg: 13

jag har hört att man måste vara försäkrad genom FORA man vad jag har läst så är det väl inget krav jag kan väl tekna ansvarsförsäkring och andra försäkringar genom andra bolag ? Den lagstadgade pensionsavgift man måste betala in åt sina anställda , är den "inbakad" i arbetsgivaravgiften man betalar dom 32,8% eller vad det är man betalar ??
Tack på förhand Karinj

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2004-12-31, kl 01:05

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Är du bunden av kollektivavtal så har du inget alternativ, då är det Fora som gäller för de anställdas försäkringar. De försäkringar som det gäller är bl arbetsskada, liv och pension. Ansvarsförsäkring däremot ska ingå i företagsförsäkringen och den tecknar du naturligtvis var du vill. Arbetsgivaravgiften består av flera olika avgifter varav folkpensionsavgiften är den största delen. Idag betalas "pensionspremier" via tre olika avgifter, dels den delen som ingår i arbetsgivaravgiften, dels tjänstepensionen som är den som ingår i avgiften till FORA, dels via den allmänna pensionsavgiften som är en del av den personliga skatten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat