Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

UF-företag eller "eget"?

Inlägg 1 av 2

2013-03-24, kl 21:52

Alelalen

Alelalen

Inlägg: 1

UF-företag eller "eget"?

Hejsan!

Har funderat ett tag på att starta egen firma, är jobben svåra att hitta får man göra egna. Jag pluggar på gymnasiet och är snart 17 år så jag har ju inte all tid i världen. Men har jag har ju ett (relativt) långt sommarlov samt diverse smålov, men även kvällar som man kan hålla igång på.
Däremot vet jag inte om jag ska driva egen firma (hade tänkt att hålla det till mig så inget större) eller UF-företag? Har inte riktigt läst på så mycket om UF-företag så jag har inte mycket att säga om det. Kanske finns det något bidrag att hämta då?
Hade tänkt att inrikta mig mot entreprenad-sidan, inget större men som håller igång mig.
Vilket hade ni rekommenderat? För och nackdelar?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2013-03-25, kl 17:03

ACarlsson

ACarlsson

Inlägg: 4

Jag själv startade när jag var 17 år ett eget kommanditbolag istället för UF-företag. Sedan när jag blev 18 gjorde jag om det till enskild firma. Det är svårt att få tillstånd att starta egen firma innan man fyllt 18 så det är därför kommanditbolag eller handelsbolag som gäller. Anledningen till att jag startade KB istället för UF var för att jag läste att man måste avveckla UF-företaget vilket jag inte ville bli tvungen att göra med mitt företag. Så det är min erfarenhet av det hela, hoppas det gav dig något.
Lycka till i din start vad det än blir!
Mvh Anton

Inläggets betyg
Svara Svara med citat