Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Inventarier, vem värderar (Aktiebolag)?

Inlägg 1 av 8

2013-01-21, kl 16:54

Banderad

Banderad

Inlägg: 1

Inventarier, vem värderar (Aktiebolag)?

Hej på er!

Jag är precis nyregistrerad här på sidan och går i tankarna att starta ett företag i akvariefiskbranschen. Jag odlar redan fisk på hobbynivå och har därför en hel del akvarier som jag kommer att använda i min professionella odling i framtiden. Jag läser Rivstart av Stefan Ekberg och har där fått svar på massor av frågor. En har jag dock inte fått svar på, och det är vem som värderar inventarier som går in i firman när man startar ett aktiebolag (alltså mina akvarier). Man måste ju gå in med 50000:- - inventarievärdet (om jag har förstått rätt), och då är det hyffsat intressant vad mina kar är värda. Kan man bara få dessa värderade samtidigt som man startar upp företaget, eller kan man få det när som helst under planeringen?

Jag är nybörjare vad det gäller att driva eget, så är jättetacksam för svar.

mvh Joakim

Har planer på att starta eget, är tacksam för alla råd jag kan få :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2013-01-21, kl 22:26

MommyMagnolia

MommyMagnolia

Inlägg: 25

Jag skriver en liten klutt här för jag är med intresserad av svaret. Planerar själv att öppna butik och mina inventarier; kassa, butiksinredning, skyltdockor etc borde kunna gå som de 50.000:- men vem sätter värdet på det?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2013-03-16, kl 14:58

TiinaMaarit

TiinaMaarit

Inlägg: 21

Hej!
Ta kontakt med en revisionsbyrå - revisorer skriver intyg på det man tillför verksamheten i form av inventarier (apportegendom). Jag antar att en sakkunnig värderare anlitas i de fall revisorn inte anser sig kunna värdera.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2013-03-20, kl 21:38

Totto

Totto

Inlägg: 2

Jag har en liknande fundering, men tänkte försöka komma undan kostnad för revisorsintyg genom att sätta in 50 papp, som vi svårligen kan undvara, och sen låta bolaget köpa in utrustning som redan finns i min mans enskilda firma för de pengarna. Vi ska lägga om driften av lantbruket från enskild firma till ett gemensamt AB.

Vad tror ni om det?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2013-03-21, kl 19:38

TiinaMaarit

TiinaMaarit

Inlägg: 21

Hej

Insättning av bankmedel är enklast av alla. När du har öppnat ett konto ber du banken skicka in ett intyg:

Bankintyget ska innehålla information om
-insatt belopp
-att beloppet är betalning för aktier i ett aktiebolag som håller på att bildas
-vilket datum aktierna betalades
-kontonummer för det konto där betalningen för aktierna sattes in

Om du använder e-tjänsterna på verksamt.se för att starta aktiebolaget lämnar din banktjänsteman bankintyget direkt i e-tjänsterna och skriver under med sin e-legitimation.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2013-04-01, kl 14:00

henrik178

henrik178

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av: TiinaMaarit

Hej!
Ta kontakt med en revisionsbyrå - revisorer skriver intyg på det man tillför verksamheten i form av inventarier (apportegendom). Jag antar att en sakkunnig värderare anlitas i de fall revisorn inte anser sig kunna värdera.



Hej

Om jag har köpt "lager" innan jag startar mitt AB och vill gå in med detta lager som en del av aktiekapitalet, räcker det att jag kan påvisa inköpsvärde i form av kvitto/faktura etc eller måste en revisor ändå "godkänna" värdet? Värdet är ju vad jag betalat, d v s vad som står på kvittot. (Produkten jag pratar om tappar inte i värde vid hantering, ålder etc).

Redovisar jag detta tillsammans med det kapital jag själv sätter in (totalt 50 000), till bolagsverket/skatteverket eller hur funkar det?

Jag är också extremt ny på allt med bolag och kommer starta AB inom kort!

Mvh
Henrik178

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2013-04-02, kl 22:50

TiinaMaarit

TiinaMaarit

Inlägg: 21

Hej
Insatsen i aktiebolag i form av egendom värderas alltid av en revisor. Förutsatt att du nyligen har köpt lagret och att det består av nya varor som med all säkerhet för ditt företag är värt minst det belopp du har betalat och att du har ett kvitto/en faktura på det borde värderingen vara enkel att göra. De kriterier den egendom som man tillför ska vara till nytta för företaget, tillföras företaget och vara värt minst det belopp som det upptas till i räkenskaperna. Revisorns uppgift är att intyga att egendomen uppfyller dessa tre kriterier, utfärda ett sk apportintyg.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2013-04-04, kl 18:07

stefanw82

stefanw82

Inlägg: 1

en fundering som hänger ihop lite med det här, drev enskild firma för några år sen och har kvar en del inventarier och lager till ett mindre värde men tillsammans går priset upp i lite över 50 000
nu ska jag starta upp igen men den här gången ett Aktiebolag
tänkte köpa ett vilande aktiebolag med utplockat aktiekapital och sen tillföra lagret och inventarierna som aktieägare tillskott
kan man göra så?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat