Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Starta konkurrenrande bolag

Inlägg 1 av 4

2013-04-03, kl 15:41

javar

javar

Inlägg: 9

Starta konkurrenrande bolag

Hej!

Nu tänkte jag starta upp ett bolag i samma branch som bolaget där jag är anställd i finns.
Vad finns det för regler, om det nu finns några, som kan eventuellt hindra detta?
Finns det någon lag om förbjuder en att ha sin anställning samtidigt som man startar eget i samma branch som då blir konkurrerade?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2013-05-16, kl 07:24

randerss

randerss

Inlägg: 1

Jag tror att det beror på kontraktet du har med din nuvarande arbetsgivare. Du kanske, till exempel, har tillgång till information som allmänheten inte har.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2013-07-17, kl 12:48

Partikeln

Partikeln

Inlägg: 1

Din fråga har prövats ett antal gånger av Arbetsdomstolen (AD). AD har sagt följande:
"Den grundläggande synpunkten är att arbetstagaren inte får skada arbetsgivaren. Gemensamt för de skilda aspekterna på kravet på lojalitet är tanken att anställningsavtalet inte enbart består i utbyte av vanliga förmögenhetsrättsliga prestationer, utan skapar ett personligt förhållande mellan parterna. Anställningen grundar förpliktelser som går längre än vad som gäller i kontraktsförhållanden i allmänhet; de ligger vid sidan av själva arbetsprestationen och skulle därför kunna karakteriseras som biförpliktelser. Skall man söka ange en gemensam synpunkt är det att arbetstagaren är skyldig att sätta arbetsgivarens intresse framför sitt eget samt att undvika lägen, där han kan komma i pliktkollission".

Detta grundstadgande har i sin tur gett upphov till handlingsregler för arbetstagaren, sprungna ur AD:s praxis. Handlingsreglerna berättar hur arbetstagaren skall förfara för vara lojal. Arbetstagaren har bland annat att svara för en fullgod arbetsprestation, följa arbetsgivarens ordningsskrifter, avstå från att bedriva konkurrerande verksamhet, avstå från att överskrida sin kritikrätt, visa integritet, iaktta tystnadsplikt, uppfylla vissa krav på vandel samt i övrigt visa omsorg och aktsamhet i arbetet.

Svaret på din fråga är att du är skyldig att fråga din arbetsgivare om din tänkta bisyssla är OK.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2013-10-06, kl 18:11

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Av ditt inlägg låter det inte bra att göra det. Däremot kan man diskutera med sitt gamla företag om man börjar en annan verksamhet men kan bistå med vad man tidigare gjort åt gamla kunder i det tidigare företaget.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat