Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Mobiltelefon i företag?

Inlägg 1 av 4

2013-04-01, kl 14:31

Formvilja

Formvilja

Inlägg: 35

Mobiltelefon i företag?

Hej. Jag skulle vilja kolla om någon har koll på vad det är som gäller just nu med moms och avdrag gällande mobiltelefoni i sin enskilda firma. Är på gång med att starta en och funderar på om jag borde köpa en ny mobil och möjligtvis byta abonnemang också. Om man köper en mobil kontakt (inte ingår i abonnemangskostnad) kan man då dra moms för den och göra avdrag? Men inte på ett abonnemang utan fast månadskostnad har jag hört. Så om jag istället köper en mobil där kostnaden för mobilen och alla samtal ingår (fast kostnad) kan jag då dra moms och göra avdrag? Vilket är mest lönsamt? Vill kunna spara in så mycket det går nu i början och lagar och reger för detta ändras ju hela tiden.

Josefin Andersson
Grafisk formgivare
http://formvilja.se

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2013-04-04, kl 19:33

TiinaMaarit

TiinaMaarit

Inlägg: 21

Hej!
Det har ingen betydelse vilken typ av köp du gör, momsen för både mobiltelefonen och för samtalskostnaden är avdragsgill om mobiltelefonen används i företaget oavsett om du köper mobiltelefonen separat och skaffar ett abonnemang till det eller om du köper telefonen inbakad i abonnemanget med högre fast månadsavgift. Även kontantkort är avdragsgilla samt momsen för dem. Det viktiga för momsavdraget är att momssatsen på kvittot eller fakturan framgår.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2013-04-05, kl 15:53

Formvilja

Formvilja

Inlägg: 35

Ja, okej. Men om man vill använda den i företaget och privat så blir det svårare med avdrag och sånt. Kanske bäst att köpa telefonen bredvid och sedan se hur man gör med abonnemanget. Tack för svar!

Josefin Andersson
Grafisk formgivare
http://formvilja.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2013-04-06, kl 05:59

limetree

limetree

Inlägg: 12

Du kan se din mobiltelefon som arbetsredskap, med det menas att du behöver den i din verksamhet och då kan betraktas dina privata samtal som en skattefri förmån. Det gäller när du har abonnemang med fast månadskostnad. De privata samtalen går ju inte att urskilja från företagsrelaterade samtal och företaget får inte någon ökad kostnad när du ringer privat.

Går det däremot att särskilja privata samtal eller tjänster på fakturan så får du inte göra avdrag för det.

Men noja inte över det. Vill du veta hur du ska bokföra det så kan jag hjälpa dig med det...

Andreas H. Lind
***************************
LimeTree Production
Makes You Visible with Style
------- since 1998 --------
****************************
www.limetree.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat