Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Vinst i ett handelsbolag

Inlägg 1 av 3

2013-03-31, kl 18:54

Tallkotten

Tallkotten

Inlägg: 2

Vinst i ett handelsbolag

Hej,

En kompis och jag ska starta företag ihop. I början så kommer vi att lansera egna produkter och kommer därför att ta större delen av vinsten var för sig. Går det att skriva ett avtal som t.ex. säger att endast 10% går till företaget resten har X ansvar över?

Vi kan ju i ofs lita på varandra, men det är lite drygt om den andra ändå har rätten att kräva hälften av vinsten på en produkt han inte varit med på alls.

//

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-04-04, kl 19:44

TiinaMaarit

TiinaMaarit

Inlägg: 21

Ni bör upprätta ett avtal om hur vinsten i handelsbolaget ska delas. Det är delägarna som skattar för vinsten och hela vinsten ska delas delägarna emellan, d v s ingen vinst blir kvar i bolaget. Du kanske menar med de 10% till företaget en reservering för kostnader. Jag rekommenderar absolut att ni upprättar ett avtal, det är alltid lätt att vara överens när man startar igång, men saker händer och då är det bra att ha en överenskommelse som stöd. Det går ju alltid skriva om under resan om ni tycker att det inte blev bra från början.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-04-05, kl 11:25

Tallkotten

Tallkotten

Inlägg: 2

Tack för svar!

Att 10% är reservering för kostnader låter bra. Man skulle även kunna få med att skulle vi skapa AB så skulle 10% av vinsten hamna i företaget medan den ena av oss har hand om resten, det bör ju fungera.

Hur ser man till att skapa ett avtal? Jag antar att det inte räcker med att skriva ett papper och ha i ett kassaskåp? Vet du hur man går tillväga?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat