Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Tips till ditt Nyhetsbrev!

Inlägg 1 av 4

2013-05-02, kl 11:13

Anderssven

Anderssven

Inlägg: 5

Tips till ditt Nyhetsbrev!


Fånga upp dina kunder direkt så får du ett försprång från dina konkurrenter.

Det här med nyhetsbrev kan verka knepigt men det behöver det inte vara, jag ska ge dig några tips som kan hjälpa dig i ditt arbete med mailutskick. Jag tycker att man som företag ska ta sitt ansvar och använda sina utskick med omsorg, det gäller att skicka ut när man väl har något konkret att skicka ut, du ska absolut inte skicka ut något bara för utskickandets skull så att säga.
Då kommer du troligen att tappa många läsare direkt, då det lätt kan uppfattas som spammigt.

Att fånga upp sina kunder direkt som rubriken lyder är väldigt viktigt, när din kund gör ett köp på din sida så fyller den i den information du vill ha och behöver. Här har du direkt en möjlighet att samla in data om din kund som kan hjälpa dig i ditt epost-marknadsföringsarbete, du får in informationen om vad som har köpts eller varför kunden valt att inte slutföra sitt köp.
Här måste du fånga upp dina kunder och potentiella läsare till ditt nyhetsbrev direkt, det kvitto och bekräftelsemail du sen skickar kan då innehålla något erbjudande om en liknande produkt som valdes att köpa eller något som är riktad till den målgruppen som den som handlade är i.
Du får där leda in dem på nyhetsbrevet och förmedla att dessa erbjudanden och rabatter skickas ut via nyhetsbrev.

Att sen även kunna erbjuda något i dina nyhetsbrev som du inte gör i några andra kanaler är ett måste, annars så kommer dina läsare att lika gärna kunna nyttja det ändå så det gäller att skapa någon form av exklusivitet till sina läsare. Det ska gärna vara konkret så att läsaren förstår direkt, många företag idag sätter inte % på sina reor utan helt enkelt berättar hur många kronor i rabatt det är direkt.

Få kunden att välja vad den vill läsa, med hjälp av att analysera vad dina läsare väljer att läsa och se på klickfrekvensen och öppningar så kan du lätt få en bra överblick på vad som fungerar och vad som fungerar mindre bra. Det kan även vara smart att ha med någon liten enkätundersökning med låt säga fem frågor där du frågar kunden själv vad den är intresserad av och vad den vill ha i sitt nyhetsbrev. Men man ska vara försiktig med att försöka få läsaren att själv behöva ”jobba” när den läser ett nyhetsbrev, det kan lätt uppfattas som störande om det dyker upp ett frågeformulär.
Men om man har någon enstaka fråga i ett och annat nyhetsbrev då och då istället för massor av frågor på en gång så är det med godtyckligt att svara på dem. Man ska även berätta då varför man gör dessa frågor så att läsaren förstår innebörden av att hen svarar.

Rikta det rätt för att få så precisionsriktade läsare som möjligt, i många verktyg för nyhetsbrev idag är det väldigt enkelt att kunna dela upp sitt nyhetsbrev så att det passar olika segment av läsare.
En barnfamilj kanske vill ha mer erbjudanden om köksapparater medan män mellan 18-25 kanske vill ha mer erbjudanden om tv-spel och konsoller. Det handlar ju hela tiden om att göra ditt nyhetsbrev så relevant för läsaren som möjligt. Här handlar det mycket om att hitta vilka segment man ska dela upp det på, som ni kanske läste så skrev jag barnfamilj som ett och ålder på ett annat. Det finns ju inget som säger att en barnfamilj kan vara mellan 18-25 år också, så hur man segmenterar sina målgrupper är väldigt viktigt för att förstå hur köpbeteendet ser ut och vad de vill läsa. Mitt tips är att du ska ha det uppdelat i civilstatus och sen finslipa ner segmenteringen på ålder så att du får så god kunskap om vilka dina läsare är som möjligt.

Ett annat tips som jag tycker är väldigt viktigt för både dig själv och dina kunder är att minska risken för irritationsmoment när det kommer till deras prenumeration. Det ska helt enkelt vara lika lätt att avregistrera sig från ett nyhetsbrev som det är att registrera sig.

Mobilanpassa dina mailutskick. Det sägs att den yngre generationen knappt använder sin email idag alls för att läsa sina brev utan helt och hållet har valt att göra all kommunicering via sociala medier. Så vad kan man göra här för att kunna nå ut till denna målgrupp?
Mitt tips här är att skaffa ett verktyg för nyhetsbrev som jobbar med att kunna skicka ut dina nyhetsbrev så att de blir mobilanpassade. Idag så använder jag mig av RuleMailer (www.rulemailer.se) som har denna lösning och fungerar väldigt bra för mig! Att skicka länken i ett sms som läsaren då får välja om den vill läsa, här är det väldigt viktigt att du har lagt ned mycket tid på din första rubrik för att de väl ska klicka vidare. Men att försöka jaga sina läsare genom att skicka ut länkar via sociala medier är fel väg att gå, då de kanalerna känns mer privata än själva mobilen i sig.
Men du måste även synas i sociala medier såklart, det är en utmärkt kanal för att samla fler läsare till dina nyhetsbrev.

Det jag inte kan, det lär jag mig.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2013-05-02, kl 12:15

Danilundh

Danilundh

Inlägg: 3

Oj vad bra skrivet! Det här borde komma upp som en artikel istället!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2013-05-02, kl 16:13

Anderssven

Anderssven

Inlägg: 5

Citat:

Ursprungligen postat av: Danilundh

Oj vad bra skrivet! Det här borde komma upp som en artikel istället!



Tack så mycket! Dessvärre så vet jag inte hur jag lägger upp artiklar här! Men ska undersöka det då jag har mer tips och information att komma med!

Det jag inte kan, det lär jag mig.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2013-05-02, kl 16:21

Jonjons

Jonjons

Inlägg: 3

Tack för upplysningen! Jag har inte testat www.rulemailer.se än men nu kommer jag definitivt ge det ett försök. Vet du om det går att integrera videoklipp i nyhetsbreven?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat