Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta eget parallellt med studier

Inlägg 1 av 5

2013-05-09, kl 22:44

AUM

AUM

Inlägg: 6

Starta eget parallellt med studier

Hej!
Jag och en vän har kommit på en affärsidé som vi tänkt driva parallellt med våra heltidsstudier. Idén består av att köpa in råmaterial i form av trä och göra om till smycken som ska säljas i egen webshop och i andras fysiska butiker.

Vi har beräknat inköpspriset till ungefär 0,4kr/st och försäljningspriset till någonstans mellan 50-100 kr/st beroende på hur lång tid det tar för oss att tillverka.

Problemet är att jag inte vet om det är bäst, enklast eller lönsammast att starta enskild firma och ha en anställd och betala arbetsgivaravgift osv, eller om vi borde starta ett handelsbolag.

Alla tips och råd tas tacksamt emot!
Josefin

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2013-05-10, kl 13:29

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Enskild firma är det bästa, hur goda vänner ni än är. Anställda kostar mer än det smakar så var försiktig med det.
Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2013-05-10, kl 15:39

AUM

AUM

Inlägg: 6

Men det är någonting vi gör tillsammans, som inte är aktuellt alls att göra ensam. I en enskild firma måste ju en av oss vara anställd så det är inte speciellt lönsamt.

Finns det inget enklare sätt, helst lika enkelt som enskild firma fast uppdelat på två?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2013-05-10, kl 20:50

zabsv

zabsv

Inlägg: 14

Handelsbolag är väl ungefär som enskild firma men med flera ägare och gemensamt ansvar. Så jag tycker det låter som rätt alternativ för er.

Kolla med t.ex. ALMI om dom kan ge råd. Läs också på verksamt.se som har en del information.

www.expressit.se - Programmering för webb och appar.
foretagsideer.se - Hitta affärsideer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2013-05-10, kl 21:03

AUM

AUM

Inlägg: 6

Tack så himla mycket!
Ska på starta eget-dagen till veckan så hoppas på att få mer info där.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat