Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Ekonomisk Förening

Inlägg 1 av 4

2013-05-26, kl 20:50

MommyMagnolia

MommyMagnolia

Inlägg: 25

Ekonomisk Förening

Jag hålle rpå att planera för att starta eget, Tanken är att jag ska öppna en egen butik. Idealiskt så skulle jag starta ett aktiebolag från start men då jag inte sitter på det kapitalet så går inte det. Fick därför tipset Ekonomisk Förening.

Vad har ni för erfarenheter och åsikter om detta? Min tanke är att jag driver det som en ekonomisk förening första året och sen när jag har kapitalet starta ett aktiebolag som köper upp verksamheten av föreningen. Kan man göra så?

Tacksam för svar omgående. :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2013-06-16, kl 12:07

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

MommyMagnolia
Nej, det fungerar inte.
Ekonimisk förening är visserligen ett sätt man kan bedriva affärer, men dels skall det finnas minst 3 delägare, och dels är den egentligen inte avsedd för att ta ut vinster, osv. En ekonomisk förening kan t.ex. bildas av en grupp om 20 egna företagare som alla har egna kaféer och där man vill kunna köpa in bullar och kaffe billigare. Man låter då den Ekonomiska föreningen sköta inköpen och sedan sälja vidare till medlemmarna utan att försöka göra någon stor vinst i föreningen. På så vis kan medlemmarna sänka sina inköpskostnader eftersom den ekonomiska föreningen som storköpare får mycket lägre priser än vad de enskilda kafeteriorna får.

Det du skall starta, om inte ett AB, är en enskild firma. Nackdelen att du fullt ut riskerar din privata ekonomi för alla utgifter och ingångna avtal. Fördelen att det nästan inte kostar något alls.

Men min fråga är: Vilken sorts butik?
Är det en fysisk butik skulle jag tro att ett AB är bäst i alla fall, för det kostar en hel del att starta en butik så de 50.000 du måste ut med är en mindre del av totalkostnaden.
Är det en internetbutik kan det duga med egen enskild firma.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2013-06-24, kl 16:38

Eleonor

Eleonor

Inlägg: 1

Visst kan ekonomiska föreningar gå med vinst! Det tänker iaf vi göra. Men minst 3 medlemmar måste man vara så det kanske är så att denna företagsform ändå inte passar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2013-06-25, kl 18:12

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Jag sa inte att man inte får gå med vinst. Men att syftet är att gynna medlemmarna inte maximera vinsten. Konsum är en ekonomisk förening, eller vari alla fall en. Lantbrukarna en annan.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat