Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Bygga ett märke

Inlägg 1 av 5

2013-05-28, kl 17:49

Sarepta

Sarepta

Inlägg: 1

Bygga ett märke

Hej och hå!

Jag börjar till hösten läsa till smyckesdesigner på Konstfack och på sidan om det har jag börjat skissat på en klädkollektion.
Vill börja bygga på något så tidigt som möjligt. Med mitt innovativa formspråk och affärsidé om ekologiska och naturnära material i en samtida tappning. Jag riktar mig mot konceptmode så kundkretsen är inte så stor.
Det är min stora passion och det brinner jag verkligen för och vill satsa allt!

Är det någon som har startat ett märke och vet hur saker går till praktiskt? Som studerande sitter jag inte på några stora summor pengar. Skulle vara kul om någon hade lite råd eller skulle vilja vara delaktigt.
/Markus


([email protected])

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2013-05-28, kl 18:16

eliasn

eliasn

Inlägg: 48

Detta klippet är nog mycket intressant för dig: http://www.youtube.com/watch?v=Uff4661PV_Q

Enjoy :)

Med vänliga hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2013-05-28, kl 20:55

Mimorrell

Mimorrell

Inlägg: 19

Bästa märket är dig själv! Då kan du skaffa dig följare som tycker om dig och dina produkter och om du någon gång i framtiden behöver "sadla om" så har du ändå följare som tycker om dig och många av dom kommer fortsätta följa dig oavsett vad du börjar med!

Jag har gått och går fortfarande en fortlöpande utbildning om detta, och är du intresserad kan du ta kontakt så kan jag skicka dig mer länkar och information! Det är underbart att få bli inkluderad med några av de bästa och få konkreta tips och råd från dom!

MVH/Michaela Morrell
http://www.michaelamorrell.com

MVH/Michaela

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2013-05-29, kl 15:06

zweb

zweb

Inlägg: 16

Läs på om onlinemarknadsföring är mitt stora tips. Det finns sjuka möjligheter att få spridning om man är lite kreativ och de behöver inte kosta ett öre. Bara ens tid.

Viral marketing är det som många pratar om nu.

Webdesigner - Illustratör - Konstnär

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2013-06-04, kl 20:48

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Jag håller ibland föredrag om att starta eget klädesmärke. Vet det mesta, från A till Ö. Massor med folk kontaktar mig om att starta eget klädesmärke. Det är betydligt knepigare än 97% av de som tänker starta förstår. Ofta saknar man kunskap, tror att det är lätt. "Lätt" kanske det är om man gör allt rätt, men de flesta har inte en suck om vad det handlar om. Man startar i fel ände. Man har orealistiska förväntningar, osv.

Jag skall bara nämna ETT exempel, av många, på vad som är knepigt: Designen och hur man tillverkar måste hänga ihop. Jag har sett ursnygg design som inte alls fungerat bra i produktionen och/eller som har minimum som ligger långt över antalet man vill tillverka.

Formellt är det enkelt. Starta ett företag. Registrera ett varumärke.
men för att det skall fungera måste man skapa en projektrapport (dvs testa teoretiskt) där man analyserar alla aspekter. Man måste veta vem som är kund. Varför de skall handla av dig. Och ha en design som kunderna vill ha, som går att tillverka i ett antal och till ett pris som gör projektet meningsfullt.

Väldigt många startar gör en design de gillar men som inte har en tydlig målgrupp, som kanske inte fungerar bra i tillverkningen, som har minimum över det man vill ha, som är för dyra att tillverka, osv. Man måste skapa en helhet som fungerar. Att "bara" vill starta och ha några designidéer räcker inte.

Sedan måste man bli av med varorna. Marknadsföring. Kanaler ut, osv.

Sociala media ger många möjligheter, men tar också en faslig massa tid. Finns massor med marknadsföring som är "gratis" eller näst intill, men profilen och sättet att marknadsföra måste hänga ihop. Säljer man några få plagg vill man inte sälja dom för billigt - eftersom att tillverka få plagg per design är dyrt per styck. Marknadsföringen behöver kanske inte vara jättedyr, tvärtom, men plaggets identitet hänger ihop med hur man marknadsför det. Förstår man inte det kommer man bara förlora tid och pengar på sitt projekt.

Lycka till

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat