Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Budget HB

Inlägg 1 av 2

2013-05-25, kl 12:01

AUM

AUM

Inlägg: 6

Budget HB

Jag håller på att lägga upp mina budgetar i ALMIs budgetmallar.
Allt har flutit på bra tills jag kommit till att räkna ut vinsten för mig och min partner. Under år ett har vi räknat med en bruttovinst på 110 000, men inte tänkt att ta ut det utan enbart betala av lån.

Under år två har vi räknat med en bruttovinst på 550 000 kr, vi har inga anställda eller övriga kostnader. Vi är båda under 20 år, så avdraget för egenavgift blir 14%.

Hur gör jag för att räkna ut hur mycket vi kan ta ut i "lön"?

edit: Hamnade i lite fel kategori, så om någon snäll moderator kan flytta tråden vore det snällt

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2013-05-30, kl 23:26

olliver

olliver

Inlägg: 3

Din del av vinsten
275000
Schablonavdrag 25% *
38500kr
Verksamhetens överskott
236500kr
Grundavdrag
24500kr
Beskattningsbar inkomst
212000kr
Egenavgifter
35191kr
Kommunal skatt (31,60%)
66992kr
Statlig skatt
0kr
Belopp efter skatter **
109817kr
Din vinst (* plus **)
148317kr

Hej, här får du en länk från verksamt.se som visar alla avgifter: http://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/foretagsformer/handelsbolag/skatter-och-avgifter .

Här kan du själv beräkna hur mycket du har kvar efter skatt: http://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/anvandbara-verktyg/rakna-ut/rakneverktyg?p_p_id=tvv_webcalc_WAR_tvv_webcalc&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&_tvv_webcalc_WAR_tvv_webcalc_calcNav=1

Hämtat från www.verksamt.se
Handelsbolaget beskattas inte för vinsten. Istället beskattas varje delägare för sin andel av vinsten. Under året kan du som delägare ta ut pengar ur ditt bolag. Det kallas för eget uttag.

Har själv aldrig drivit ett handelsbolag. Hade du ställt en fråga om aktiebolag eller enskild firma hade jag kunnat ge ett bättre svar.

MvH Olliver

www.plusbutiken.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat