Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Löneutbetalning - hur gör man?

Inlägg 1 av 3

2013-06-10, kl 20:44

Consultra

Consultra

Inlägg: 3

Löneutbetalning - hur gör man?

Jag har ett aktiebolag och ska nu betala ut min första lön till mig själv. Är det bara att göra en vanlig banköverföring till mitt privata konto och sedan bokföra detta som lön, eller måste man använda bankens löneutbetalningstjänst för att betala ut lön?

/Magnus

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-06-11, kl 02:53

eliasn

eliasn

Inlägg: 48

Du kan göra en vanlig banköverföring.

Med vänliga hälsningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-07-06, kl 07:43

frebe73

frebe73

Inlägg: 11

Citat:

Ursprungligen postat av: Consultra

Jag har ett aktiebolag och ska nu betala ut min första lön till mig själv. Är det bara att göra en vanlig banköverföring till mitt privata konto och sedan bokföra detta som lön, eller måste man använda bankens löneutbetalningstjänst för att betala ut lön?

/Magnus



Förutom utbetalningen till dig själv måste du dra av preliminärskatt enligt skattetabeller som sedan betalas in till skatteverket. Dessutom måste du betala in arbetsgivaravgifter. Detta gör du genom skattedeklarationen innan den 12:e varje månad. Om du lämnar in skattedeklarationen på skatteverkets hemsida får du en kvittens som visar hur mycket som ska betalas in till skattverket, tillsammans med bankgironummer och OCR-nummer. I januari måste du sedan lämna in kontrolluppgifter till skatteverket.

Fredrik Bertilsson
http://www.nanolon.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat