Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Smart Rides, vad tror ni om detta?

Inlägg 1 av 8

2013-06-16, kl 18:59

username

Nicklas
Nilsson

Inlägg: 12

Smart Rides, vad tror ni om detta?

Hej,

Har grunnat på en affärsidé ett bra tag nu.

Jag är själv snart färdig med en Master i Datavetenskap och jag är en duktig programmerare. Så att genomföra idén ska inte vara några problem. Jag har även grundstrukturen färdig

Jag har gjort en mockup som ni kan se här (alltså basic design utan funktionalitet. Självklart kommer designen bli mycket finare vid färdig produkt):
https://moqups.com/nilsi/DZUSkm13/p:a16b2c2a4

Beskrivning av projektet taget från sidan:

"Smart Rides provides a smart and easy service for finding someone to share a ride or trailer with. It's also a easy way to find or rent out a parking slots.

Rent a one way trailer today is very expensive. It often cost more than double from what it costs to deliver the trailer in the same spot you rented it from. Smart Rides connects people that are going in the opposite direction which makes the rides half the price of the cheapest rides today. You can of course do this with cars as well which are great.

There are also a lot apartment owners today that are not using their parking slots. Smart rides provides a service to rent out this parking slots which generates money both for the owner and the customer.

If none of the above suits your needs you can as well find someone to split the gas money with when traveling longer distances in the same direction."

Jag har tänkt tjäna pengar på att företag annonserar och att jag tar en avgift för att hjälpa kunderna att förmedla betalningar alternativt lägga ut annonser.
Att lägga till funktionalitet som facebook/gmail inloggning och så vidare kommer jag också att lägga till.
Vi skulle även kunna förmedla grundläggande kontrakt som kunderna kan skriva mellan sig för att förhindra eventuella bedrägeri.

Det jag undrar är vad ni tycker om konceptet? Skulle det fungera? Finns det ett behov? Man hade kanske kunnat driva det globalt, men har tänkt börja i Sverige.

Med vänliga hälsningar,

Nicklas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2013-06-25, kl 14:03

charlesmonroe

charlesmonroe

Inlägg: 15

Jag tycker att ditt koncept ser intressant ut och det fyller ett behov. dock fann jag denna sida efter en googlesökning, http://www.hitchhikers.org/. Jag vet inte hur integrerat konceptet är i Sverige men jag skulle tro att du behöver bra marknadsföring för att lansera projektet.

Lycka till, jag bollar gärna idéer om du vill ha hjälp (jag är ekonom och analytiker)pma mig isf.

mvh

C

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2013-06-25, kl 18:37

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Niklas
Dels delar jag Cs kommentar. Dels vill jag understryka att inget säljer sig självt. Fick "bad geteway" när jag skulle kolla din sida. Den måste vara snygg. Ha allt rätt som du är inne på. Vara "klar", dvs inte bara nästan fungera, osv. Och en stark marknadsföring. Hur ser din marknadsföring ut. Många nystartare startar med lysande idéer men havererar för att de saknar rätt marknadsföring. Som sagt INGENTING SÄLJER SIG SJÄLV hur bra det än är och en bra marknadsföring kan sälja dåliga saker.

Men innan du drar igång: fråga dig just hur unik du är!! Troligen finns det hemsidor som har andra "huvuduppgifter" som ev. också har denna typ av funktioner. Rese-sajter som kan ha detta som en biverksamhet t.ex. Kräver att man Googlar i flera dagar på alla varianter för att få grepp om det.

Varför skall folk vilja detta?

Och: Vad kan gå galet? Och kommer även kriminella osv söka kontakt med offer - samma problem som dejting-sidor har. Hur säkerställer du att det bara är rätt folk som kommer med? Är det bra att köra på engelska? Vilka länder vänder du dig till.

Sammanfattningsvis: Å ena sidan är det bra tänkt. Å den andra finns det fällor och att du klarar av det tekniska är inte samma som att klara av det kommersiella. Kanske skall du ha en partner för den delen?

Lycka till.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2013-06-26, kl 16:05

charlesmonroe

charlesmonroe

Inlägg: 15

Problemet som projektet delar med dejting sidor skulle kunna undvikas genom rating, dvs på samma sätt som försäljning via tradera eller amazon där man ger köpare och säljare betyg. Tror att många unga skulle uppskatta att hitchhike:a så jag tror absolut det finns en marknad och delar inte Peters åsikt kring det.

Belägg för det skulle ju kunna ses i couchsurfing-konceptet där människor erbjuder sina soffor till fattiga resenärer.

Fokusera på hur du skall sprida ditt koncept så tror jag att du har ett bra företag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2013-06-27, kl 12:24

username

Nicklas
Nilsson

Inlägg: 12

Tack för er input! uppskattas verkligen.

Fungerar inte längen för er?
https://moqups.com/nilsi/DZUSkm13/p:a16b2c2a4
Som sagt bara en mockup, tillkommer mycket för att göra det smidigt och snyggt senare när det är dags för den riktiga siten.

Det verkar vara ganska mycket fokus på liftning här men min tanke är att fokus kommer ligga på trailer verksamheten.

Med trailer verksamhet menar jag:

Om jag idag väljer att hyra ett one way släp. T.ex. hyr i skåne och lämnar i Stockholm så kostar det runt 1700:-

Om jag istället hyr och lämnar på samma ställe så kostar det mellan 0 - 800:-.

Tänk er om jag ska till Stockholm och någon annan ska till Skåne, då kan jag köra upp det och den andra personen köra ner det och priset blir då istället 0 - 400:- för en i princip "one way trailer".

Detsamma kan appliceras på hyrbilar självklart.

Den andra idén som jag tänkte baka in här också handlar om parkeringsplatser. Finns jättemånga idag som har parkering till sina lägenheter vilket dem inte använder, varför inte då hyra ut dem?

Mvh
Nicklas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2013-06-27, kl 12:48

charlesmonroe

charlesmonroe

Inlägg: 15

Det ända problem jag ser med trailer konceptet är vem som skall stå som ansvarig, måste två parter "mötas" på siten innan man hyr, för att sedan ingå avtalet med uthyraren tillsammans; eller skall du stå för risken, dvs för det förskjutna ansvar som hen som kör hem släppet/bilen? Skulle kunna leda till missbruk av andra parten om han/hon inte uppfyller avtalet då denna inte har starka incitament att uppfylla avtalet (överskrider hyrtiden etc.)

Tåls att funderas på!


MVH

C

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2013-06-27, kl 12:51

charlesmonroe

charlesmonroe

Inlägg: 15

bortse från mitt senaste inlägg! jag läste ditt ursprungliga meddelande hastigt första gången.

Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2013-06-27, kl 13:30

username

Nicklas
Nilsson

Inlägg: 12

Ja precis, den juridiska kunskapen har jag inte men jag skulle kunna tänka mig att en person hyr och att dem vid överlämning skriver ett kontrakt som SmartRides bistår med. Där personen som hyrt överlämnar ansvaret på den andra personen. Och skulle det då bli problem så har man kontraktet att luta sig mot i domstol.

Dock vill jag endast att siten ska bistå med kontrakt och inget som helst inflytande för övrigt, det är användarnas egna ansvar att sköta det.

Jag tänkte även att om man är inloggad med facebook och har möjlighet att ge betyg åt varandra så har man bättre kontroll på personerna man delar trailern med.

Tror ni det räcker som trygghet?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat