Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 4

1 2 3 4
Forum Affärsidéer

En dröm att få ett eget klädmärke!

Inlägg 11 av 35

2012-02-20, kl 11:13

CrewCraw

CrewCraw

Inlägg: 1

Hej Cicci, min dröm är också att starta ett eget klädmärke, inte typ Åhlens eller H&M. Utan ett skate märke. jag åker lite skateboard ock sådant och jag skulle tycka det var skit roligt. jag har typ drömt om massa namn och sånt och jag skulle verkligen vilja hjälpa dig. Mvh Samuel Petersson ;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 35

2012-10-02, kl 19:31

Dominanton

Dominanton

Inlägg: 1

Hej Per och alla andra. Jag går också och när drömmen om att skapa/starta ett eget klädmärke. Jag har massa ideér på frilufts/funktionskläder som inte finns på marknaden idag. Min målgrupp skulle därför såklart vara friluftsmänniskor/fiskare/skidåkare o.s.v.

Jag har skissat en del men eftersom det ska vara av special-material och goretex så är det svårt att sy upp provplagg.
Jag har ganska bra hum om marknadsförings strategier och tror att jag kan få in en fot om jag lyckas ta fram tillräckligt bra produkter.
Kruxet är att jag inte har en aning om hur jag ska gå till väga. hur får jag kontakt med en fabrik tillexempel?
Jag vill helst att det ska vara producerat i sverige men det kanske är ekonomiskt omöjligt att börja där?

kapitalet är inget att skryta om dessvärre.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 13 av 35

2013-06-26, kl 02:26

Lindaujohansson

Lindaujohansson

Inlägg: 12

Hej,

Jag vet vad ni drömmer om för jag har genomfört drömmen om ett eget barnklädesmärke (som jag också blev nominerad för av Svenska Moderådet). Jag har lite tips att ge er:
Först och främst vill jag säga att det är viktigt att ta hjälp av kunniga människor, detta är A och O!

1. Satsa först tid på att dra upp riktlinjerna för just ditt klädmärke (vilken typ av design, vilken känsla ska förmedlas, vilken typ av tyger ska användas, vilka accessoarer, vilka färger, vilka storlekar etc).

2. Se därefter till att få till en bra måttlista för just ditt klädmärke (eller utgå ifrån någon annans måttlista!) - kan du inte detta, ta hjälp.

3. Sy upp prover (förälska dig dock INTE i något tyg för detta kommer du ändå aldrig hitta exakt likadant hos producenten).

4. Hitta en producent så lokalt som möjligt FÖRST! Det är nämligen mycket krångel i början med rätt passform etc och då är det mycket bättre att ha en producent nära än en som är på andra sidan jordklotet.

5. Prova på verkliga människor - alla storlekar!

Ja, detta var i alla fall några tips som kan vara bra på vägen! Var dock beredda på att det är en riktigt tuff marknad!

Linda U Johansson - EntreprenörsCoach
www.lindaujohansson.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 14 av 35

2013-07-30, kl 21:28

Adhamel

Adhamel

Inlägg: 1

Hej Per !!

Vad är det för typ av företag du sysslar med i Indien ??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 15 av 35

2013-08-17, kl 01:18

Carro114

Carro114

Inlägg: 2

Hej,

Jag är själv är intresserad av kläder och skulle kunna tänka mig att jobba med ett sådant koncept. Vilka kunder riktar du dig till?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 16 av 35

2013-08-17, kl 01:18

Carro114

Carro114

Inlägg: 2

Hej,

Jag är själv är intresserad av kläder och skulle kunna tänka mig att jobba med ett sådant koncept. Vilka kunder riktar du dig till?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 17 av 35

2013-11-05, kl 23:16

stefanjanpar

stefanjanpar

Inlägg: 33

Hejsan!

Precis som Linda skriver här ovan är det en rätt häftig resa du kliver på när du bestämmer dig för att starta ditt egna klädmärke.

Jag skulle nog vilja komplettera Lindas lista med en punkt till (ja egentligen skulle jag vilja lägga till en hel massa punkter *smile* men ska jag bara säga en sak så...):

- Hur mycket vill du det här?

Det jag menar med detta är att jag genom åren träffat och pratat med många som "vill". Viljan handlar ibland om att man vill kunna skriva "designer" på sitt visitkort eller att man vill kunna berätta för sina vänner att man minsann driver ett eget klädmärke. Ger lite ego-boost liksom ;) I och för sig inget fel i att dela ut visitkort eller trotsa jantelagen och vara stolt över det man skapat men om det endast är detta man är ute efter kommer projektet att bli en besvikelse. Att starta ett eget klädmärke kostar alltid. Med kostar menar jag inte bara pengar utan också på tid, engagemeng, att våga gå hela vägen, att våga ta hjälp, att inse att ett lyckat entreprenörsskap kräver långsiktighet, strategi och mycket svett OCH tårar =) Du kommer också behöva stöd från familj och/eller vänner för att starta ett nytt klädmärke är ett stort projekt (luras inte att tro något annat) där du kommer pendla mellan toppar och dalar. Hopp och förtvivlan.

Går det? Det är klart att det går! Kolla på Linda här ovan :)

Är du lite nyfiken på hur det skulle kunna se ut när man likt Bambi på hal is tar de första stapplande stegen för att sedan på stolta ben accelererar ett eget klädmärke är du jättevälkommen att haka på vår Facebooksida http://www.facebook.com/fashionrebels

Kika också på det inlägg jag skrev här på startaeget.se för en tid sedan:

http://www.startaeget.se/forum/thread/starta_klaedmaerke_naturligtvis/49167#post_57258

Ber att få önska alla en riktigt fin fortsättning på tisdagskvällen!

Mvh Stefan & alla dunderduktiga kollegor på fashionREBEL både i Sverige och på Filippinerna

Stefan Janpár
---
www.fashionREBEL.se
...där modeentreprenörer får hjälp att starta egna klädmärken!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 18 av 35

2013-11-10, kl 00:27

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

På nära håll är Baltikum billiga länder att sy upp i. Riga/Lettland med 1 million invånare har många syfabriker som syr från stor stor till liten. Handelskammare är en väg att gå men är inte gratis. Under sommaren 2014 skulle ev. jag kunna ta ett sådant uppdrag då jag höll på lite åt det hållet för lite drygt 10 år sedan.

Lars

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 19 av 35

2014-03-03, kl 19:20

Tertzi

Tertzi

Inlägg: 5

Hej,

Kul och intressant tråd.

Jag har också gått i tankarna om att starta ett eget märke. Markandsförings, PR, branding är jag hemma med då jag har jobbat med det ett bra tag inom olika konsumentbolag. Däremot produktionen är jag en sk rookie. Kollat och googlat på många olika alternativ (kanske mest snurrat runt på alibaba och aliexpress som för det mesta flockas av leverantörer i Kina och kräver ofta stora minimum orders alt. att man inte får produkten exakt som man vill ha den).

Flera skriver om produktion i närmarknader som baltikum, Portugal, Polen. Men hur kommer man i kontakt med en bra och pålitlig leverantör i dessa länder?



Mvh,
Teresa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 20 av 35

2014-03-03, kl 19:21

Tertzi

Tertzi

Inlägg: 5

Hej,

Kul och intressant tråd.

Jag har också gått i tankarna om att starta ett eget märke. Markandsförings, PR, branding är jag hemma med då jag har jobbat med det ett bra tag inom olika konsumentbolag. Däremot produktionen är jag en sk rookie. Kollat och googlat på många olika alternativ (kanske mest snurrat runt på alibaba och aliexpress som för det mesta flockas av leverantörer i Kina och kräver ofta stora minimum orders alt. att man inte får produkten exakt som man vill ha den).

Flera skriver om produktion i närmarknader som baltikum, Portugal, Polen. Men hur kommer man i kontakt med en bra och pålitlig leverantör i dessa länder?



Mvh,
Teresa

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 2 av 4

1 2 3 4