Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta med delägare utomlands?

Inlägg 1 av 5

2013-06-29, kl 10:45

Lucas

Lucas

Inlägg: 2

Starta med delägare utomlands?

Hej!

Jag och en vän som bor i Holland vill starta ett web baserat företag (Vi gör hemsidor, web design, osv). Handelsbolag verkar vara formen bäst anpassad för vårat syfte, men jag hittar inga regler eller tips på hur det fungerar om vi båda ska stå som ägare för företaget? Hur fungerar det om han inte är svensk medborgare?

MVH

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2013-06-29, kl 21:45

Lassemannen

Lassemannen

Inlägg: 16

Hej Lucas,

Jag vet inte riktigt vad det är du vill veta. Om det är själva skattereglerna, registrering hos Bolagsverket eller regler för uppehållstillstånd om din vän ska flytta hit.

Jag kan i alla fall säga att det inte är något problem att registrera er båda som ägare på handelsbolaget hos Bolagsverket. Vad som kommer att krävas vid anmälan är att ni skickar med en vidimerad (bestyrkt) passkopia för din vän.

Mvh/Lars

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2013-06-30, kl 08:18

Lucas

Lucas

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av: Lassemannen

Hej Lucas,

Jag vet inte riktigt vad det är du vill veta. Om det är själva skattereglerna, registrering hos Bolagsverket eller regler för uppehållstillstånd om din vän ska flytta hit.

Jag kan i alla fall säga att det inte är något problem att registrera er båda som ägare på handelsbolaget hos Bolagsverket. Vad som kommer att krävas vid anmälan är att ni skickar med en vidimerad (bestyrkt) passkopia för din vän.

Mvh/Lars



Hej Lasse,

Tack för snabbt svar!
Det jag ville veta är om det var ens möjligt att registrera oss båda som ägare när han inte är svensk medborgare, vilket enligt ditt svar inte verkar vara några problem! Underbart :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2013-06-30, kl 20:02

Lassemannen

Lassemannen

Inlägg: 16

Det var så lite så och nej det är inga som helst problem.

Vad jag förstått kan vara lite knepigt, är vart han ska beskattas för sin del. Men det får du ta med skatteverket om det inte är någon vänlig själ här som har lite hum om den saken. :)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2013-07-25, kl 21:20

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

När man gör denna typ av affärer, om de inte ät för små, är handelsbolag inte en bra lösning. Tillåtet är en sak, men studera detaljerna i reglementet - prata med bolagsverket och skatteverket. Men affärerna kan gå galet av många orsaker och då är du 100& ansvarig för företagets ALLA skulder. Men har ni ett AB är det bättre, finns en EU-variant för företag med delägare i olika länder.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat