Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Måste man skriva andel moms i webbutik

Inlägg 1 av 2

2013-06-28, kl 15:49

Paci

Paci

Inlägg: 1

Måste man skriva andel moms i webbutik

Jag hade tänkt öppna en webbutik och ska sälja både till svenska och (mestadels) utländska kunder.
Min fundering är just nu om jag måste skriva ut exklusive/inklusive moms på hemsidan innan kunden godkänner köpet? Eller det gäller bara kvitton?

Sedan så undrar jag om någon har koll på vart jag hittar hur mycket jag kan sälja till länder utanför EU utan att ha ett VAT nummer? Om där finns en hemsida man kan hitta all den infon på eller om jag måste kolla hos dom enskilda länderna.

Tack för all hjälp!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2013-07-05, kl 01:36

SEBORedovisning

SEBORedovisning

Inlägg: 4

Hej,
du måste inte skriva med momsen på hemsidan men bara så att du isf uppmärksammar kunden om det är inkl eller exkl så att det inte blir några missförstånd sen när fakturan/kvittot kommer.

Vad gäller vat nr så måste du ha ett om du är företagare annars räknas du som privatperson och då gäller helt andra regler.

Sedan ska du veta att försäljning/inköp med andra länder är olika beroende på om det är privatpersoner eller företag du säljer till och om de är inom eller utanför eu.

All denna information finns på skatteverkets hemsida, de förklarar jätte bra! :)

Lycka till!

Indira Sebo / SEBO Redovisning HB

Inläggets betyg
Svara Svara med citat