Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Företagsekonomi tänk!

Inlägg 1 av 11

2013-07-09, kl 09:36

Säljarjävel

Säljarjävel

Inlägg: 8

Företagsekonomi tänk!

Hej allihopa!

Jag startade upp i april/maj som Säljkonsult (Frilansande säljare) och nu har mina fakturor börjat komma in på företagskontot.
Jag har 127 000kr+moms som kommer in nu inom 2 veckor. Jag har starta eget bidrag på ca 7000 kr i månaden fram tillochmed Oktober. Mina kostnader är ytterst låga, mest försäkringar. Det jag har spenderat pengar på är hemsida för 10K och BNI medlemsskap för 10K.
Jag har jobb på gång och jag är inte orolig att det ska ta slut efter som alla företag vill eller borde satsa på försäljning!

Nu till min fråga. Hur vet jag hur mycket av de 127tusen på kontot som jag kan göra av med på verksamheten för att hålla ner skatten som jag behöver betala? Jag behöver en ny dator och vill gärna flyga nånstans på säljutbildning, ta in på hotell och den biten. Vad kan jag spendera?

Tack på förhand!

/Magnus

- Frilansande säljare, kan bli ditt företags näst viktigaste person!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2013-07-09, kl 14:01

Formvilja

Formvilja

Inlägg: 35

Hej och grattis till en framgångsrik firma! Skatten ligger vanligtvis på ca 33% och så har man egenavgifter som ligger på antingen ca 15% (under 25) eller ca 30%. Om du är osäker på om du har pengar kvar på kontot till skatt så kan du ju ta ifrån din egen ficka som eget utlägg. Men du kan nog använda 40% av det intjänade att lägga på saker för säkerhets skull. Du får sen också betala mindre i skatt efter dina utgifter.

Josefin Andersson
Grafisk formgivare
http://formvilja.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2013-07-09, kl 14:26

Säljarjävel

Säljarjävel

Inlägg: 8

Haha, jag skulle nog inte kalla det en framgångsrik firma ännu, men tack för komplimangen! :)

Så om vi säger att av de här 127 000kr kan jag tänka mig att ca 50 000kr är mina, om jag då köper en dator för 11 000kr och flyger iväg på en säljutbildning med hotell för natten för 15 000kr. Är det samma grej då, att 50 000kr är mina, men jag betalar mindre i skatt?

Tack!!

/Magnus

- Frilansande säljare, kan bli ditt företags näst viktigaste person!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2013-07-09, kl 14:28

Formvilja

Formvilja

Inlägg: 35

De pengar du lägger på resan blir då en utgift i företaget som du får räkna bort att skatta på. I slutändan är det inkomster-utgifter=det man skattar på. Se bara till att läsa noga på vad som man kan dra på företaget. Vissa kurser får man till exempel inte dra på företaget, men en affärsresa borde det inte vara så mycket konstigheter med.

Josefin Andersson
Grafisk formgivare
http://formvilja.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2013-07-11, kl 13:05

silvereng

silvereng

Inlägg: 13

Du frågade hur mycket av de 127 tusen du kan göra av med på verksamheten. Svaret är att du kan göra av med allt på verksamheten om du vill. Finns ju ingen begränsning på det. Det som blir kvar i vinst blir ju din "lön".

www.contero.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2013-07-11, kl 13:43

Säljarjävel

Säljarjävel

Inlägg: 8

Ok. Jag funderar bara hur man ska tänka. Ska jag köpa grejer och gå på utbildningar för att sänka vinsten och därmed skatten. Jag är rätt snål i privatlivet och det är nytt för mig att spendera rätt stora summor pengar.
Jag spenderar dock gärna pengar, men jag är orolig för att jag inte riktigt vet hur mycket jag kan spendera!

Mvh Magnus

- Frilansande säljare, kan bli ditt företags näst viktigaste person!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2013-07-11, kl 14:31

silvereng

silvereng

Inlägg: 13

Hur mycket du kan spendera beror ju på hur mycket du vill få ut privat så att säga, finns ju inget enkelt svar på det. Om du inte behöver pengarna för privata utgifter så kan du ju använda dom till vad du vill inom verksamheten alt. spara dom tills innan årsskiftet och då se om du ska investera i firman eller ta ut en större del till dig själv och då också beskatta vinsten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2013-07-13, kl 22:10

Säljarjävel

Säljarjävel

Inlägg: 8

Jag har pengar på kontot men har ingen aning hur mycket jag har som är fria att använda. Jag har inte skickat en preliminär skatteuppgift ännu, så jag betalar ingen skatt. När man skickar in den, betalar man skatt varenda månad då?

Mvh Magnus

- Frilansande säljare, kan bli ditt företags näst viktigaste person!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2013-07-14, kl 20:51

stifor

stifor

Inlägg: 386

Det är alltid svårt att säga hur mycket man får behålla efter skatt, utan att ha vetskap om en massa detaljer.

Det som påverkar hur mycket skatt du ska betala utifrån firmans vinst är bl.a. var du bor, din ålder, övriga inkomster (t.ex. lön från anställning), medlem i kyrkan eller inte, karensdagar...

Om du skickar in en preliminär skattedeklaration så kommer skatteverket att meddela dig en summa du ska betala varje månad.

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2013-07-14, kl 22:04

Säljarjävel

Säljarjävel

Inlägg: 8

Det jag funderar lite på är hur det blir om jag skickar in en preliminär skattedeklaration grundat på vad jag omsatt än så länge och plötsligt går det segare i några månader men måste ändå betala lika mycket i skatt.

Off topic, jag vet att det är svårt att dra av dagstidning som kostnad, men jag tycker mig kunna debattera varför den är viktig för mitt yrkesutövande. Först ock främst så skaffar jag faktiskt nu en pappersprenumeration pga av mitt företag som säljkonsult. Jag tycker att som säljare ska jag veta vad som händer i länet, inte bara i form av redaktionell nyheter, men också från betalda annonser. En del av mitt jobb är att sälja annonser och jag brukar försöka hålla koll på vilka som annonserar så att jag vet att de företagen har ett behov av att synas. Är det värt ett försök att skriva av, 2600 kr är kostnaden på helåret.

- Frilansande säljare, kan bli ditt företags näst viktigaste person!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2