Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fakturabetalning på en gång

Inlägg 1 av 3

2013-07-13, kl 22:17

Säljarjävel

Säljarjävel

Inlägg: 8

Fakturabetalning på en gång

De flesta företag väntar 30 dagar (eller längre) med att betala fakturor. Jag förstår när man behöver vänta för att själv ha täckning för summan som ska betalas. Men om man kan betala på en gång kan man göra det då? Jag gillar inte att behöva hålla koll på när räkningar ska betalas, utan betalar gärna på en gång. Vad är fördelar/nackdelar?

Mvh Magnus

- Frilansande säljare, kan bli ditt företags näst viktigaste person!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-07-14, kl 20:43

stifor

stifor

Inlägg: 386

Visst kan du betala fakturanpå en gång, det finns inget som hindrar det. Fördelen med att vänta är givetvis ifall du inte är likvid när fakturan kommer. Nu har man väl ingen ränta att tala om på ett företagskonto, annars skulle väl den vara en anledning att vänta med betalningen.

Däremot borde du inte behöva ha koll på när fakturan ska betalas, nog går väl på den bank du använder att registrera en betalning med betaldatum framåt i tiden?

Stig Forsberg
eFRedo Bokföringsprogram - www.enskildfirma.nu
AbRedo Bokföringsprogram - www.abredo.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-07-14, kl 22:07

Säljarjävel

Säljarjävel

Inlägg: 8

Haha ja det har jag ju faktiskt inte tänkt på att man kan använda den bankfunktionen, men, ändå så gillar jag inte att det är en kostnad som ska dras i framtiden. Tänk om jag råkar glömma att det ska dras och använder pengar till annat, jag vill ha kontrollen och ha mina kostnader dragna på en gång, så att det jag ser på kontot är det jag har.

Tack för svaret! :)

- Frilansande säljare, kan bli ditt företags näst viktigaste person!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat