Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Delvis momsfri verksamhet och ingående moms

Inlägg 1 av 3

2013-07-18, kl 20:18

napoleon

napoleon

Inlägg: 5

Delvis momsfri verksamhet och ingående moms

Hej! Konstig rubrik men jag kom inte på nåt bättre såhär i stundens hetta :).

Jag driver eget aktiebolag och strax ska momsredovisningen vara inne.

Jag är verksam i musikbranschen och min verksamhet är delvis momsfri då gager vi faktuerar in är momsfria. Jag handlar också en hel del med utlandet.

Ponera att fördelingen ser ut såhär :

Total omsättning : 100.000

Varav :

Momspliktig omsättning 25% - 50.000
Momspliktig omsättning 6% - 30.000
Momsfri omsättning - 20.000

Dvs 80% av omsättningen är momspliktig.

Jag har bokfört avdragsgillt ingående moms för 20.000 under denna period.

Stämmer det då att enbart 80% av detta är avdragsgillt, dvs 16.000?

Jag har för mig att det är så, men jag ville dubbelkolla hos kunniga personer för att slippa rätta fel senare :).

Stort tack på förhand!

Mvh Peter

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2013-07-25, kl 21:37

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Nej. hela ingående momsen är avdragsgiltig. 100%. Det är bara utgående moms som är olika.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2013-08-06, kl 00:05

Momskatten

Momskatten

Inlägg: 10

Jag önskar att PeterK hade rätt, men tyvärr inte i detta fall. Inköp du kan hänföra direkt till den momspliktiga verksamheten kan du dra all ingående moms på. Moms på inköp hänförliga till den momsfria verksamheten skall däremot kostnadsföras fullt ut då inget är avdragsgillt. För "gemensamma" inköp, alltså alla inköp som du inte direkt kan koppla samman med endera momspliktig eller momsfri verksamhet - utan som gynnar båda slagen av verksamhet, skall momsen dras av på "skälig grund" (se ML 8 kap. 13 §).

Skälig grund brukar vanligen beräknas utifrån omsättningen (alltså exakt som du föreslagit). Detta är också vad EU:s momsdirektiv förordar, men direktivet ger också medlemsländerna möjligheten att tillåta andra fördelningsgrunder. I Sverige har vi därför detta kryptiska "skälig grund" som kan ge dig möjligheten att räkna ut en annan schablon än vad omsättningen ger dig, men det blir då upp till dig att försvara din fördelningsmodell gentemot Skatteverket. Med omsättningen som fördelningsnyckel bör du däremot kunna känna dig trygg vid en skatterevision.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat