Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Vad ska en verifikation innehålla?

Inlägg 1 av 4

2013-08-08, kl 11:23

Bergakungen

Bergakungen

Inlägg: 7

Vad ska en verifikation innehålla?

Sökte lite men hittade inget bra svar.

Jag känner mig osäker på vad man ska ha med som verifikation. Om min firma köper nåt mot faktura så har jag hittills bokfört det i mitt bokföringsprogram och skrivit ut ett verifikationspapper från programmet och sen satt den tillsammans med fakturan och en utskrift från min internetbank i en pärm.
Läser jag på lite olika ställen på nätet så står det mest att olika saker kan vara en verifikation fakturor, kvitton, inbetalningsavier etc.
Det verkar inte som man behöver ha nåt "bevis" på att man verkligen betalat fakturan eller att man fått in pengarna om man själv skickat en faktura och bokför den som betald? Hittills har jag som sagt satt in ett kontoutdrag från min internetbank tillsammans med varje händelse. Gör jag rätt? Jag inser att det knappast är fel att ge extra info men behövs det?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2013-08-08, kl 14:08

Formvilja

Formvilja

Inlägg: 35

Ett kvitto eller faktura borde räcka att du sätter in i pärmen.

Josefin Andersson
Grafisk formgivare
http://formvilja.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2013-08-08, kl 14:32

Momskatten

Momskatten

Inlägg: 10

Jag gissar att du redovisar enligt kontantmetoden, inte faktureringsmetoden? Vid bokföring enligt faktureringsmetoden blir det två bokningar, dels vid erhållandet av fakturan (då fakturan vanligen används som verifikat) dels vid betalningen (då t.ex. en kvittens från banken eller liknande generellt används som verifikat). Vid kontantmetoden sker endast en bokning i och med att fakturan betalas, och därmed blir det inte helt självklart vad som bör användas som verifikat.

Egentligen har du den bästa källan till vad ett verifikat skall innehålla i Bokföringslagen (se främst BFL 5 kap. 6-9 §§). Fakturan är ytterst central, inte bara för att den krävs som verifikat enligt BFL 5 kap. 6 §, utan också för att den måste finnas som underlag för din momsdeklaration enligt Momslagen.

Jag tycker att din metod är bra och tydlig, men så länge du uppfyller informationskraven i BFL 5 kap. 7 § även avseende själva betalningen så skulle du, om du vill, kunna skippa varje enskilt kontoutdrag. En granskare (t.ex. en revisor) skulle nämligen enkelt kunna spåra betalningen till en banktransaktionslista (i alla fall om listan är någorlunda specificerad) som du säkert också har i slutet av din bokföringspärm.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2013-08-09, kl 07:53

Bergakungen

Bergakungen

Inlägg: 7

Citat:

Ursprungligen postat av: Momskatten

Jag gissar att du redovisar enligt kontantmetoden, inte faktureringsmetoden? Vid bokföring enligt faktureringsmetoden blir det två bokningar, dels vid erhållandet av fakturan (då fakturan vanligen används som verifikat) dels vid betalningen (då t.ex. en kvittens från banken eller liknande generellt används som verifikat). Vid kontantmetoden sker endast en bokning i och med att fakturan betalas, och därmed blir det inte helt självklart vad som bör användas som verifikat.

Egentligen har du den bästa källan till vad ett verifikat skall innehålla i Bokföringslagen (se främst BFL 5 kap. 6-9 §§). Fakturan är ytterst central, inte bara för att den krävs som verifikat enligt BFL 5 kap. 6 §, utan också för att den måste finnas som underlag för din momsdeklaration enligt Momslagen.

Jag tycker att din metod är bra och tydlig, men så länge du uppfyller informationskraven i BFL 5 kap. 7 § även avseende själva betalningen så skulle du, om du vill, kunna skippa varje enskilt kontoutdrag. En granskare (t.ex. en revisor) skulle nämligen enkelt kunna spåra betalningen till en banktransaktionslista (i alla fall om listan är någorlunda specificerad) som du säkert också har i slutet av din bokföringspärm.



Tack för ett tydligt och bra svar!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat