Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Webb & E-handel

Webshop utan företag ??

Inlägg 1 av 11

2013-08-11, kl 17:55

maggan62

maggan62

Inlägg: 32

Webshop utan företag ??

Ja så är min fråga. Håller på med en hobby som jag säljer en del av. Håller mest till på tradera och min produkt är eftertraktad.
Nu har jag fått en ide till som går att tillverka och som jag är övertygad om kommer att sälja bra. Kan jag starta en webshop utan att ha en firma eller företag ?? Känner mig så himla osäker på att starta eget och är nog inte riktigt mogen för det än.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2013-08-11, kl 20:19

atlasdigital

atlasdigital

Inlägg: 3

Hej, vad kul att du gör saker som säljer redan!

Jag ska bara säga hur jag tror det ligger till, och sedan göra en rekommendation. Jag trooor att alla pengar som du får in via försäljning måste skattas. Det är läskigt att starta egen firma, men om du redan har en inkomst ifrån saker som du säljer så tycker jag du ska köra hårt! Det är många som startar med bara en idé och önskan om att det ska gå bra. Jag byggde en webshop åt artisten www.sannawieslander.com. Hon startade nyligen eget, och hennes webshop är i full gång efter bara ett par månader.

Du kan också leja bort det som är krångligt med företagandet, alltså bokföringen. Själv så betalar jag någonstans mellan 6.000 och 10.000 per år för att ha en firma sköter all min bokföring, skatte- och momsdeklarationer. Det är väl värt pengarna. Hade jag gjort det själv hade jag säker fått lägga timmar som går långt över den kostnaden.

Om det känns för krångligt så kanske du kan låta någon annan sälja dina produkter i ett annat företag och anställa dig med lön. På det viset behöver du inte ha hand om detaljerna, men då måste det ju vara någon som du litar på, samt att den personen/företaget istället för dig behöver betala in en del till Skatteverket.

Lycka till! Kontakta gärna mig direkt. Jag kanske inte kan lösa problemet, men har själv varit i och känner ett par stycken i samma sits.

Atlas digital
atlasdigital.se

Web- och apputveckling

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2013-08-11, kl 21:01

maggan62

maggan62

Inlägg: 32

Så om jag ska vara riktigt ärlig så ska jag alltså betala skatt på allt jag säljer ?
Men får man inte ha en viss inkomst av sin hobby som inte behövs skattas för ? Jag har ju ett "riktigt" jobb redan och pysslar med detta på min fritid. Det mesta säljer jag genom tradera men tänkte mest att det vore enklare att samla allt på ett ställe. Tror fortfarande inte jag är redo för ett företag, eller vad skulle jag tjäna på det ?? Kan jag betala in skatt själv på det jag säljer eller hur gör man om man vill vara ärlig då ?? Med vänlig hälsning Maggan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2013-08-11, kl 21:27

atlasdigital

atlasdigital

Inlägg: 3

Jag vet faktiskt inte hur det är med hobbyverksamhet, det är bäst att jag inte säger något alls. Jag gick direkt på företagande.

Precis, det är ju en bra fråga: Vad skulle du tjäna på det? Jag vet inte vilka summor det rör sig om, men du kan ju alltid ringa in ett anonymt samtal till Skatteverket och fråga om du behöver betala in något för det du säljer på Tradera. Är det egentillverkade saker som är av högre kvalitet så kanske du skulle trivas bra på Etsy.com.

Atlas digital
atlasdigital.se

Web- och apputveckling

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2013-08-17, kl 03:50

Kemeny

Kemeny

Inlägg: 43

Det är lite speciellt när det kommer till vad som klassas som hobbyverksamhet och inte. Men den generella regeln man skall gå om det du driver är i kommersiellt/vinstdrivandesyfte, vilket detta skulle vara.

Samma sak gäller om du säljer på tradera/blocket, har du satt i system att du tillverkar något, som du sedan säljer och går vinst på så skall du skatta på din vinst, så det är ingenting du kommer undan bara för att du inte har en webbshop (tyvärr).

Om verksamheten är självständig och varaktig men saknar vinstsyfte betraktas den som
hobbyverksamhet. Beskattning sker för sig inom inkomstslaget tjänst och man betalar
själv sina socialavgifter i form av egenavgifter.

Men i ditt fall så skall du skatta på din försäljning som du även gör på tradera/blocket.

Men det jag rekommenderar dig om du vill fortsätta med detta och ta det ett steg längre är att du talar med skatteverket och registrerar en enskild firma, det finns väldigt mycket hjälp att få på diverse forum, du har en bra kundtjänst på skatteverket vid frågor osv, att starta och driva en enskild firma är tämligen lätt, det behöver inte alls vara så komplicerat som många tänker!

Du får gärna skicka PM om du skulle behöva hjälp med denna process så kan jag hjälpa dig så långt jag kan.

Med vänliga hälsningar,
Mathias D.

Klicka hem gratis kontantkort/simkort.

http://www.simkort.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2013-08-17, kl 13:18

maggan62

maggan62

Inlägg: 32

Inser att jag nog måste göra nått åt mitt hobbyarbete. Jag har ju faktiskt tjänat en del på det. Men jag ska erkänna att jag är livrädd för att inte fixa bokföring och sådant som kommer till. Jag är nog den sämsta människa som finns vad gäller siffror och ekonomi. Fattar liksom ingenting.... Men är väldigt produktiv och har en hel del ideer som kan vara lönsamma. Vad kan jag tjäna på om jag startar enskild firma ?? Kan jag handla av grossister då ? Och hur får man tag i dom ?? Kan skatteverket hjälpa mig och förklara eller finns det någon LÄTTFATTAD sida på internet...???? Måste verkligen vara på basic nivå :) Hur är det med banken kan de också hjälpa till ?? Tackar för alla svar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2013-08-17, kl 20:45

Kemeny

Kemeny

Inlägg: 43

Hej igen!

Det du framför allt "tjänar" på att ha en firma är ju att du kan precis som du säger handla av grossister bland annat där du behöver ett registrerat företag för att kunna handla, men sedan är det för framför allt pga att det är skatteplikt i Sverige vad gäller försäljning på allting som säljs i kommersiellt/vinstdrivandesyfte.

Absolut, det finns kanonhjälp att få hos skatteverket, men sedan så finns det även "startaeget hjälp" att få på många olika ställen, där du kan ta upp alla dessa frågor och få mycket bra (ofta kostnadsfri) rådgivning. Vilken stad bor du i?

Angående grossisterna så finns det väldigt många listor med olika grossister som du kan få tag i vid en enkel googling, är det någon speciell typ av grossist som du efterfrågar? Jag har en hel del kontakter vad gäller import utav olika typer av varor, men även svenska grossister.

Med vänliga hälsningar,
Mathias D.

Klicka hem gratis kontantkort/simkort.

http://www.simkort.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2013-08-17, kl 20:51

maggan62

maggan62

Inlägg: 32

Tack för ditt svar, jag tror jag mailar dej i morgon eller på måndag. Känns som jag har tusen frågor innan jag pratar med skatteverket// Maggan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2013-08-17, kl 21:04

Kemeny

Kemeny

Inlägg: 43

Hej igen!

Absolut, gör det, det är bara fråga på, så hjälper jag till så långt jag kan, så du kan komma igång med ditt företag!

Ha en trevlig helg.

Med vänliga hälsningar,
Mathias D.

Klicka hem gratis kontantkort/simkort.

http://www.simkort.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2013-09-25, kl 22:40

Axilico

Axilico

Inlägg: 1

Hej,
Jag bollar gärna idéer med dig angående starta eget och hantering av dina varor, returer, bokföring, webshop, optimering etc. Hör gärna av dig :-)

/Thomas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2