Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Eget uttag

Inlägg 1 av 4

2013-08-27, kl 20:32

Enkeli

Enkeli

Inlägg: 6

Eget uttag

Hej!

Jag har ett relativt nystartat företag och har putt in en del privata pengar i uppstarten. Nu har jag fått igång företaget lite och tänkte snart ta tillbaks dessa pengar. Måste man skatta på dom då? Det är ju redan skattade pengar jag lånat ut, men ses det inte så hos SKV kanske? Har läst lite olika och skulle vilja få klarhet i detta om någon vet :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2013-08-28, kl 15:36

Momskatten

Momskatten

Inlägg: 10

Hej!

Jag gissar att du har en enskild firma? Är det t.ex. ett AB blir svaret nämligen annorlunda.

Den enskilda firman är i sig själv inget skattesubjekt, utan det är du som privatperson som skattar egenavgifter på ett eventuellt positivt resultat. Petade du in lite pengar på t.ex. din firmas bankkonto så borde du (förutom debetbokningen på t.ex. 1930) ha kreditbokat den summan mot firmans egna kapital (konto 2017 troligen). Plockar du sedan tillbaka en del av dessa pengar så bokar du helt enkelt på motsatt sätt, fast debetbokningen gör du förslagsvis mot "egna uttag"-kontot i eget kapital (alltså 2013 istället för 2017).

Som synes kommer endast balansposter att påverkas i båda fallen och därmed inte resultatsidan (som alltså är vad du skattar på).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2013-08-29, kl 09:09

Enkeli

Enkeli

Inlägg: 6

Ja det stämmer att det är enskild firma.

Förstår hur du menar, tack för ditt svar. Däremot är mina egna insättningar bokförda på konto 2018. Det gör kanske ingen större skillnad, det är egen insättning och skuldkonto.

Vilket konto borde jag då använda för uttag om jag nu använt 2018 istället för 2017? Det kanske i och för sig inte gör någon större skillnad.

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2013-08-29, kl 10:24

Momskatten

Momskatten

Inlägg: 10

Nej, oroa dig inte, det har ingen egentlig betydelse mer än att det kan vara enklare att hålla koll om man har bokningarna på olika konton. Skulle du köra med den absolut minsta baskontoplanen finns t.ex. bara ett eget kapital-konto (2010) så då hade du inte ens kunnat välja att separera bokningarna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat