Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Uthyrning av lokal och utrustning

Inlägg 1 av 2

2013-08-22, kl 10:10

Mtunell

Mtunell

Inlägg: 1

Uthyrning av lokal och utrustning

Hej.

Jag driver ett ab med momsplikt som inriktar sig på konsulttjänster och jag hyr en lokal som det inte är moms på. Nu vill jag hyra ut en del av den lokalen som lager till ett annat företag utan momsplikt och en del dykutrusning som det företaget ska använda.
Är jag tvungen att deklarera moms och lägga på moms på fakturan till företaget för lokalhyran och utrustningen? Företaget som ska hyra är Norskt.

Mvh Mikael

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2013-08-29, kl 11:14

Momskatten

Momskatten

Inlägg: 10

Hej

Du får inte lägga moms på lokalhyran om du inte ansökt och fått godkänt av Skatteverket om frivillig skattskyldighet för den aktuella lokalytan.

Uthyrning av dykutrustning är dock en momspliktig tjänst, men vid försäljning av tjänster till företag etablerade utanför EU (alltså t.ex. Norge) ska tjänsten vanligtvis anses vara omsatt i köparens etableringsland. I så fall ska du inte lägga svensk moms på fakturan utan istället ska det norska företaget boka både ingående och utgående moms utifrån norska momsregler. I detta fall är det dock sannolikt så att det norska företaget har (eller skaffar sig i och med att de hyr den svenska lokalen) ett s.k. fast etableringsställe i Sverige och då ska det trots allt vara svensk moms på din faktura. Ett tips är att du snackar ihop dig med din kund så ni är överens om hur detta skall hanteras momsmässigt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat