Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Input till ny webbtjänst inom reklambranschen

Inlägg 1 av 6

2013-08-29, kl 21:12

Pugge78

Pugge78

Inlägg: 5

Input till ny webbtjänst inom reklambranschen

Jag har nyligen startat en webbtjänst där jag vill samla mediasäljare och mediaköpare i en gemensam mediaportal för att förenkla köp/sälj processen av reklamplatser. Tanken är att de som äger reklamytor (tidskrifter, onlinereklam, Utomhusreklam, Events m.m.) har möjlighet att lista dem på min sida och så kan mediaköpare göra avancerade sökningar efter målgrupp, region, pris, osv. och få träffar från flera olika säljare. Det blir enklare och effektivare för både säljarna och köparna. Idag förmedlar jag endast reklamplatserna, man kan inte handla direkt.

Skulle vilja ha lite input från er som jobbar med marknadsföring och reklam på min affärsidé och webbtjänst. Det finns liknande tjänster i USA men jag är inte riktigt insatt i hur handeln fungerar idag av reklamplatser. Är konceptet bra? Förenklar det för köpare att använda min webbtjänst? Hur ställer sig säljare till konceptet?

Min sida heter http://www.medialist.se
Tillsvidare är det helt gratis att skapa konto både som säljare och köpare. Jag har inte bestämt ännu vilken affärsmodell jag ska tillämpa, om jag ska få en intäkt från säljare, köpare eller annonsering på sidan.

Tack på förhand!
Hälsn.
Daniel Vindenberg
Grundare - Medialist.se

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2013-08-30, kl 11:55

ShannonAlessa

ShannonAlessa

Inlägg: 16

Ser intressant ut. Skulle nog kunna underlätta för mig som köpare lite längre framöver

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2013-08-30, kl 12:51

Pugge78

Pugge78

Inlägg: 5

Vad kul, då hoppas jag att du får användning av Medialist framöver när jag har fått in fler annonsörer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2013-09-04, kl 08:12

Denish

Denish

Inlägg: 9

Hur tänker du tjäna pengar, via medlemsavgifter och annonser? Idag använder sig företag av mediabyråer som en mellan hand, som i sin tur letar efter reklamplatser efter kundens önskemål.

Men det är ju helt klart en intressant tanke för små företag som inte hunnit etablera sig, eller saknar avtal med reklambyråer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2013-09-04, kl 10:20

Pugge78

Pugge78

Inlägg: 5

Jag har inte bestämt ännu vilken avgiftsmodell jag ska använda mig av. Kan vara endast annonser, mediasäljare betalar en medlemsavgift för att lista eller att mediaköpare betalar en avgift. När vi har byggt upp en stor databas så kan det ju vara intressant också för reklambyråer att använda tjänsten och också betala för det. Tillsvidare kommer tjänsten att vara gratis för alla.

Tack för din kommentar Denish

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2013-09-04, kl 10:39

Denish

Denish

Inlägg: 9

Det är en bra idé att låta tjänsten vara gratis tills sidan är ordentligt etablerad på google. Du förlorar inget på det.

Allt gott!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat