Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bredband

Inlägg 1 av 2

2005-01-04, kl 18:24

username

Stefan
Jakobsson

Inlägg: 17

Bredband

Har enskild firma, har skaffat bredband för mig själv men även för att kunna använda den till rörelsen.

Kan jag dra av kostnaderna för detta ?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-01-05, kl 16:45

username

Anders
Holgersson

Inlägg: 7

Intressant fråga tycker jag, har hört många som är av olika uppfattning kring detta. En del hävdar att skatteverket ej accepterar avdrag för denna typ av kostnader eftersom de relateras som privata levnadskostnader (eftersom internet anses så vanligt förekommande)
Men jag hävdar å det bestämdaste att om man får nobben på ett avdrag för internetkommunikation i sin verksamhet skall man överklaga (om nu det primära syftet med anslutningen är att fungera inom verksamheten)

Något som sätter saken på sin spets ytterligare är att i många avtal för privat bredband står det uttryckligen att tjänsten ej får användas för att bedriva näringsverksamhet i det aktuella nätet (dvs sätta upp servrar m.m.) men en del operatörer verkar ha tagit steget längre och tillåter ej användande av företag (hur de nu skall kunna kontrollera detta?) utan hänvisar då till företagsanslutningar som kostar mellan två och tio (ja 10) gånger en privatanslutning med samma specifikation.

/Anders Holgersson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat