Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra köp i annan valuta

Inlägg 1 av 2

2005-01-04, kl 21:14

username

Per
Ejerhed

Inlägg: 13

Bokföra köp i annan valuta

När jag gör ett inköp från tex USA, får jag en faktura med hur många dollar jag har betalt.

Hur bokför jag detta, får jag själv räkna om till kronor efter den kursen banken växlade åt mig?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-01-11, kl 23:07

username

Åsa
Sundeman

Inlägg: 62

Svaret på din fråga är lite behängit av huruvida du använder fakturering- eller bokslutsmetoden.

Alternativ 1 Faktureringsmetoden.

När fakturan kommer tar du reda på vilken kurs som råder just denna dag. Räkna därefter om beloppet och bokför detta som leverantörsskuld (motkonto beror på vad fakturan avser).

Antag att kursen på betalningsdagen skiljer sig från ankomstdagen. Då har du antingen gjort en kursvinst eller kursförlust. Vid kursvinst bokar du leverantörsskulden (med samma belopp som du bokförde vid ankomsten) i debet. Därefter krediterar du bank- eller postgiro med det belopp som leverantören skall ha av dig på betaldagen. Det belopp som nu fattas för att kredit skall vara lika mycket som debit är en kursvinst, konto 3960.

Samma princip gäller för kursförlust. Vid kursförlust bokar du leverantörsskulden (med samma belopp som du bokförde vid ankomsten) i debet. Därefter krediterar du bank- eller postgiro med det belopp som leverantören skall ha av dig på betaldagen. Det belopp som nu fattas för att debit skall vara lika mycket som kredit är en kursförlust, detta bokförs på konto 7960.

Alternativ 2 Bokslutsmetoden

Kolla kursen på betaldagen och räkna därefter ut hur mycket du skall betala. bokför beloppet rakt av utan krångel. Observera att du även skall bokföra eventuella bankavgifter.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat