Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Moms från ett icke EU-land

Inlägg 1 av 2

2013-09-09, kl 17:13

lazie199

lazie199

Inlägg: 11

Moms från ett icke EU-land

Hej

Jag skulle behöva lite hjälpa att reda ut detta

Jag ska köpa in varor från ett land som inte är med i EU
sen ska jag skicka varorna från Sverige till ett annat EU-land
Vad är det för regler som gäller för momsen då.

Tack på för hand

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2013-09-11, kl 10:35

Momskatten

Momskatten

Inlägg: 10

Förutsatt att vi här talar om standardsituationen (inget mer komplext upplägg än att du köper in "vanliga" varor till ditt lager för senare vidareförsäljing) så funkar det ungefär såhär:

Inköpen från annat land än EU är import. Importen läggs det importmoms på (som än så länge betalas till tullen) samt eventuell tullavgift. Ofta hanterar speditionsfirman tulldeklaration m.m. åt dig, men det är ju bra om du tar reda på innan. Importmomsen är avdragsgill på samma sätt som "vanlig" ingående moms.

Hur försäljningen till annat EU-land skall hanteras beror på vilken slags kund du har. Till privatpersoner skall du vanligen lägga på svensk moms (det finns undantag, men jag tror inte att du behöver bekymra dig om dem). Till näringsidkare skall du oftast inte lägga på moms, men däremot skriva "reverse charge" på fakturan vilket indikerar att köparen skall redovisa både ingående och utgående moms (enligt sitt lands regler). Viktigt då att du vet med dig att du kan bevisa gentemot Skatteverket att din kund verkligen agerar som näringsidkare (enklast brukar vara att kontrollera att deras VAT-nummer är giltigt) samt att du kan visa att transporten verkligen gått över gränsen (korrekta transporthandlingar). Egentligen är det köparens jobb att åberopa sitt momsnummer, men jag lovar att du kommer att få förbannade företagskunder om du lägger på svensk moms utan att kolla med kunden först. Du måste också komma ihåg att skicka in periodiska sammanställningar för denna typ av försäljning.

SKV har rätt bra info på området. Kolla t.ex. in deras broschyr SKV 560 så hittar du exempel m.m.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat