Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Ambitiös och nyfiken har många frågor!

Inlägg 1 av 2

2013-09-16, kl 22:57

RobinV

RobinV

Inlägg: 2

Ambitiös och nyfiken har många frågor!

Hej allihopa!

Jag har i många år drömt om att starta eget, något mindre till att börja med, och framförallt något som jag brinner för! Tankarna har återkommit flera gånger, men jag är tyvärr oerfaren inom området och söker er hjälp :)

Tanken är att starta en webbshop som säljer diverse produkter (ännu inte bestämt, men det siktar mot tillbehör för Apple-produkter eller datorkomponenter). Verksamt.se har gett mig en ganska bra översikt hur processen att skapa ett företag går till, men den fråga som jag ställer mig är inköp av produkter.

Eftersom jag har en budget på cirkus 30.000 kronor så kan det bli svårt att göra stora beställningar från tillverkare. För att göra det hela konkret så kan vi säga att jag vill sälja - enbart - chassi-fläktar (till en början) för datorer. Jag behöver givetvis köpa in fläktar. Hur fungerar följande? Hur "små" beställningar kan man egentligen göra? Jag kan tänka mig att väl etablerade företag som http://www.corsair.com/ inte prioriterar mig som småföretagare? Skulle de acceptera en beställning av ~50 fläktar?

Jag antar också att man måste skapa ett företag innan man gör en beställning för att de ska inse att man faktiskt är ett momsregistrerat företag med F-skattsedel, men är det ens möjligt att skapa ett företag om man inte har inköp av produkter "säkrade"?

Stort tack för er hjälp :)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2013-09-25, kl 22:00

MagnusK

MagnusK

Inlägg: 8

Ja starta ett företag i form av enskild firma, aktiebolag eller handelsbolag måste du innan du kan bli momsregistrerad och det kan man göra utan vare sig kunder eller leverantörer. Det är ju en registreringsfråga.

Sen kanske du borde tänka över din affärsidé lite.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat