Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta eget på liten nivå?

Inlägg 1 av 12

2013-09-13, kl 17:04

VictoriaS

VictoriaS

Inlägg: 6

Starta eget på liten nivå?

Hej,

Jag är 22 år och vill nu dra igång ett litet projekt som innefattar försäljning av en produkt som jag tillverkar själv. Jag är dedikerad och beredd att lägga mycket tid på detta även om jag har fast heltidsjobb som jag kommer att fortsätta med parallellt.

Konceptet är genomtänkt och det kommer inte att vara några kostnader som springer iväg. Eftersom produkterna är handgjorda av mig så rör det sig om försäljning av max 100 enheter per månad, så jag vill understryka att tanken inte är att detta ska vara så omfattande - inte i närheten av vad de flesta andra skriver om här på forumet, men ni om några kan nog ge mig rätt tips! Och någonstans måste man ju börja, right?

1. Kort och gott är nu min mest prioriterade fråga hur jag på enklaste sätt och med minsta kostnad startar upp en verksamhet så att jag kan sälja mina produkter till privatpersoner, butiker och andra leverantörer lagligt och betala skatt/sociala?
Jag är inne på att börja med ansökan om FA-skattsedel eftersom att jag är anställd på ett annat företag, vilket verkar vara en lämplig lösning, men kanske är enskild firma att rekommendera även om det är något dyrare att starta upp?

2. Sedan undrar jag också om man får dra av moms på inköp när man har FA-skattsedel?

3. Kan man köpa in tjänster om man bara har FA-skattsedel?
(Typ byggande av en webbplats? Eller syster som konsultar som revisor?...)

4. Gällande betalning hur bör det gå till om jag t.ex. får kontantbetalning för produkten av en privatperson? (Exempelvis vid försäljning på mässa?)

5. Som ni förstår har jag inte universitetsutbildning inom detta, Reklam och PR är det jag pluggat (vilket jag kommer att ha enormt stor nytta av i detta projekt också), men har någon något tips om var jag kan läsa på mer om ovanstående frågor?

Tack på förhand,

Bästa hälsningar
Victoria

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 12

2013-09-14, kl 10:27

Formvilja

Formvilja

Inlägg: 35

Hej. Jag är själv 23 och startade eget för ett halvår sedan. Jag startade på liten nivå, liksom de flesta gör i början. Många har också FA-skattsedel och det enda som skiljer från F-skatt är att man också kan jobba hos en arbetsgivare samtidigt som man har företag så att det blir rätt med skatter och så. Så det är bara att köra. Tips är att gå på på verksamt.se och följa deras lista för hur man går till väga, det är inte svårt att starta upp, men det kan ta lite tid. Yes, man kan dra av moms och det är absolut inga problem med att köpa in tjänster. Själv gick jag en liten kurs innan jag drog igång, men det mesta kan man läsa sig till. Låna alla böcker du kan få tag i på biblioteket är mitt tips!

Josefin Andersson
Grafisk formgivare
http://formvilja.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 12

2013-09-15, kl 09:01

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

1. Enskild firma har fördelen att du har ett firmanamn som du också kan använda på din hemsida osv istället för att bara synas med ditt eget namn - blir mer business-like. Men du måste "aktivera" din F-skatt innan du drar igång för att momsavdrag mm skall gälla. Så kolla att du har aktiv F-del i FA-skatten.

2. Ja, du drar av moms

3. Ja du kan köpa tjänster

4. Du skriver kvitton och har kvar kopia (köp kvittoblock) som du sedan för in i bokföringen - glöm inte att ta ut momsen.

Peter

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 12

2013-09-15, kl 15:02

VictoriaS

VictoriaS

Inlägg: 6

Tack för bra svar och tips svar Josefin! Och kul att du startat eget i ung ålder :)
Jag läste ytligt lite företagsekonomi på gymnasienivå vilket gett mig en viss inblick för helheten för detta, så även om en kurs skulle sitta på plats för mig med är det nog som du säger att jag ska fortsätta söka svar på specifika frågor på biblioteket, andra hemsidor och här.

Och tack Peter för mer information! Du nämner en viktig poäng gällande namn och varumärke. Nu dyker det plötsligt upp frågor av juridisk karaktär för mig. Jag kommer nämligen att sälja en designprodukt och jag som designer kommer att använda nästan hela mitt namn som varumärke - Första bokstaven i förnamnet, punkt, hela efternamnet, på så sätt kanske jag har turen och kommer runt det lite ”oproffsiga” att inte ha ett företagsnamn utan mitt eget.

Blir det då juridiskt fel om jag t.ex. tar fram en logotyp för ”varumärket” (första bokstaven i förnamnet, punkt, hela efternamnet) och inte för mitt namn som är registrerat?

Just nu upplever jag att bästa sättet att gå tillväga i sin helhet i detta projektet är att jag registrerar mig för FA-skatt och om mitt företag växer (vilket jag ska se till att det gör!) så startar jag egen firma. Det viktiga för mig är att jag lägger grunden rätt även om jag startar på en mini-nivå.

Jag inser att en av de främsta punkterna jag måste bli mer insatt i är redovisningen. Som tur är har jag goda vänner att vänta mig till gällande ekonomiska och juridiska bitar när jag väl är igång, men jag ska göra mitt bästa för att bli insatt själv så att jag ens förstår vad jag behöver hjälp med, särskilt på ekonomi biten. Då det hela är på så låg nivå borde jag kunna sköta allt själv med redovisningen. Någon som har något tips om var jag kan lära mig om hur redovisningen går till? (Förstår övergripande hur det hänger ihop men vill in på detaljnivå för att känna att jag faktiskt har stenkoll). Och lite mer om fakturering. Jag fakturerar i nuläget mina tjänster på firman jag är anställd på, men jag är intresserad av vad som händer i "bakgrunden" det som ekonomiavdelningen sköter och som jag inte har ett hum kring.

Tack på förhand för mer information, det hjälper väldigt mycket ☺

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 12

2013-09-15, kl 15:43

Formvilja

Formvilja

Inlägg: 35

Man kan ha ett företagsnamn och sedan något helt annat namn som marknadsföringnamn, många gör så. Jag med. Att lära sig att bokföra är mycket lätt för den som har hyfsat koll på siffror. Finns många bra böcker och även en hel del när man googlar. Se till att skaffa ett bra program. Finns i alla prisklasser på nätet.

Josefin Andersson
Grafisk formgivare
http://formvilja.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 12

2013-09-16, kl 17:39

VictoriaS

VictoriaS

Inlägg: 6

Ja, jag noterade det inom kort inne på sidan verksmat som du tipsade om!
Nu ska jag ge mig på att lära mig bokföra. Tack för bra tips!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 12

2013-09-27, kl 15:06

redokonsult

redokonsult

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av: VictoriaS

Ja, jag noterade det inom kort inne på sidan verksmat som du tipsade om!
Nu ska jag ge mig på att lära mig bokföra. Tack för bra tips!



Hej

Det är bra att man lär sig att bokföra men det är bättre att du låter en konsult sköter det åt dig så att det blir rätt och du kan fokusera på ditt företag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 12

2013-09-29, kl 11:56

PeterK

PeterK

Inlägg: 397

Logotype är en sak, företagsnamn en annan.
Observera att man kan skydda en Logotype, dess design, genom ett så kallat Mönsterskydd hos Patent & Registreringsverket. Den skyddas i 10 år i taget. Kostar en liten slant. Men ansökan kan stoppas om den är för lik redan registrerat mönster. Fördelen med mönsterskydd att det är enklare att skydda. Att skydda namn och symboler är viktigt om man lyckas - dessförinnan kan man uppleva att det har en marginell betydelse.

Peter K

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 12

2013-09-29, kl 23:09

VictoriaS

VictoriaS

Inlägg: 6

Tack för tips, håller fortfarande på att göra mig mer insatt och kommer att försöka göra så mycket som möjligt på egen hand, men just en redovisningskonsult är ingen dum idé.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 12

2013-09-29, kl 23:15

VictoriaS

VictoriaS

Inlägg: 6

Helt rätt gällande logotyp och varumärke. Lutar mot att jag tar fram en logotyp och registrerar företag i det blivande varumärkesnamnet och sedan när det hela kommer igång blir det som du säger lämpligt att ansöka till Patent och registreringsverket.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2