Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 2 av 2

1 2
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta eget på liten nivå?

Inlägg 11 av 12

2013-09-29, kl 23:44

VictoriaS

VictoriaS

Inlägg: 6

NYA FRÅGOR:
1. Har planer på att registrera FA-skattsedeln nu i v. 40, och har tidigare hört och även läst i andra forum här att inköp som görs innan man har giltig FA-skattsedel ej är momsbefriade. Men min juridikstuderande syster påstår att man visst kan dra av moms på köp man gjort innan då dessa räknas som initiala kostnader för att starta upp företaget, någon som kan bekräfta att det är så?
2. Har någon (inom eventuellt detaljhandeln) några generella tips om relevanta parametrar att tänka på vid prissättning av produkter? Jag har en rimlig och lönsam kalkyl men jag vill även såklart ta tips från proffs.
Jag tillverkar produkterna själv vilket är en underlättande faktor, så de aspekter jag räknar med för att ta fram lämpliga priser är: materialkostnad, emballagekostnad, arvode (min egen nedlagda tid), skatt på vinsten och produktimage.
Något jag glömt som jag borde tänka på?

Följdfråga: Brukar de som har butiker generellt sett sälja produkterna till dubbla inköpspriset?
Till en början kommer jag att sälja mina produkter face-to-face/via hemsida, men har planer på att sälja in till butiker.
Jag måste då även ha en lämplig inköpskostnad till butikerna, så att man får ut vinst på det och samtidigt vet att de inte säljer mina produkter på en annan prisnivå än jag tänkt mig...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 12 av 12

2013-09-30, kl 09:38

Formvilja

Formvilja

Inlägg: 35

Du kan få dra av moms om du registrerar när första affärshändelse gjordes. Dock måste det vara inom ett år tillbaka. Du kan tex ha köpt något den 15:e juni som du vill använda i företaget. Då registrerar du att första affärshändelse gjordes 15:e juni, men att du registrerar företaget nu.

Ett tips är att kolla in andra som säljer liknande produkter. Hur mycket tar de betalt? Vart vill du ligga på skalan lågprismärke och högkvalitetsmärke (dyrt)? Mycket research på Internet skulle jag rekommendera. Kanske är det så att dina konkurrenter har webbplatser? Utmärkt att snoka runt där. Om de har en butik kan det även vara värt att besöka den.

Josefin Andersson
Grafisk formgivare
http://formvilja.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 2 av 2

1 2