Inlägg 1 av
4
2013-10-30, kl 18:20
Rufus
Bokföra lån till firma och privat
Hej.
Funderar på att starta enskild firma och har tänkt använda visma Enskild Firma.
Hade tänkt ta ett lån där halva lånebeloppet ska gå till företaget och andra halvan ska jag använda privat.
Låt säga att jag tar ett lån på 80 000 där jag anväder 40 000 och köper in ett varulager och 40 000 till privata köp. Ska jag bokföra dom 40 000 som går till firman som "företagarens egen insättning av pengar" eller som "lån som tagits till firman"?
Samt hur gör jag när jag amorterar av lånet? Låt säga att månadsbeloppet att betala blir 800. Ska jag då bokföra halva amoteringbeloppet = 400 ( då det motsvarar % andelen som gått till företaget. Ska jag isåfall göra den utbetalningen under "amortering av firmans lån"?
Kanske har rört till det för mig själv i mitt tänkande =).
Tacksam för svar!!
Svara
Svara med citat
Inlägg 2 av
4
2013-11-04, kl 20:12
BusinessManagern
Hej,
Det enklaste i det här fallet är om du tar lånet privat, sen bokför du in 40 000 kr i eget kapital som egen insättning.
Den egna insättningen fungerar som en skuld till dig rent privat, från företaget. Så när du sätter in 40 000 kr har du också rätt att plocka ut 40 000 kronor, utan att det skattas eller betraktas som vinst.
För att bokföra amorteringen så bokar du den mot det egna kapitalet, alltså att du betalar tillbaka till dig rent privat.
Om du tar ett lån som är till för att investeras i verksamheten, så kommer du eventuellt få räntekostnader som är avdragsgilla, då måste du bokföra på ett annat sätt.
www.businessmanagern.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 3 av
4
2013-11-07, kl 12:39
Rufus
Tack så mycket för svaret! Uppskattas mycket
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat
Inlägg 4 av
4
2013-12-05, kl 23:44
Balansekonomi
Hej! Kanske lite onödigt att påpeka att när man har en egen firma EF så är det endast privat lån som gäller. Man kan säga du och firman är samma person.
För att hålla ordning på företagets finanser och privata finanser så ska du skaffa dig ett speciellt företagskonto där du sköter företagets in och utbetalningar.
Vill du i detta läge lägga in 40 000 kr på företagets konto så är det helt korrekt att lägg in dessa på 1930 i debet och 2018 i kredit.
Amorteringen av lånet sköter du själv utan företagets inblandning.
Thomas.B.
redovisningskonsult-balans.se
Inläggets betyg
Svara
Svara med citat